Hej, jag känner att jag behöver råd för att kunna se en lycklig framtid. Har vart tillsammans med en alkoholist i åtta år snart, har två småbarn ihop. Han klarar aldrig av att dricka måttligt, hålla sina egna löften och ta ansvar över nått. Han dricker Dock inte hemma utan drar ut med vänner och försvinner och kommer hem när han inte orkar festa vidare. Jag känner att nu måste det här få ett stop, jag orkar inte känna mig överkörd och värdelös. Han behandlar mig verkligen som skit när han är full, sviker, svarar inte i telefonen och lägger all skuld på mig.
Nu vill jag verkligen ta mig ur detta helvete, och hitta mitt glada jag igen. Men frågan är hur gör man? Hur ställer man ett ultimatum och håller fast vid det, eller hur inser man att det är bättre att bara släppa taget även om man älskar personen för att rädda sig själv.....

Hej. Har du stöd av föräldrar och vänner? Alltid lättare. Han är skadad av sitt missbruk och klart han skyller på dig. Ger honom en anledning att dricka. Ja ett ultimatum är nog överspelat. Packa och dra med dina barn. Jag skulle ta kontakt med socker och be om stöd och råd. Du ska ju inte ha det så här.

Felicia

Tack för svar:) jag har väl vänner att prata med och som vet en del men känns inte riktigt som de förstår mig.
Jag fattar inte själv varför jag stannat kvar så länge, då det vart upp o ner ett bra tag. Det är i min lägenhet vi bor i. Varför ska det vara så svårt att bara låsa dörren och inte svara på samtalen när alla dumma bortförklaringar och förlåt kommer? Innerst inne vet jag att jag och barnen skulle ha det tryggare och bättre, men älskar honom så mycket och har inte vågat ta det stora steget. Han är ju underbar nykter både far och partner. Jo skulle nog behöva få riktigt råd och stöd för att inse att den här relationen inte är normal. Konstigt nog har man vant sig med det mest...tragiskt men sant

Jävla rättstavning på paddan. Soc var det som skulle stå där. Du skriver att du älskar honom. Han är ju elak mot dig, egoist av sitt missbruk. Han vill ju inte ha hjälp. Ska du leva så? Förstår att det inte bara är att bryta upp eller!