Minionen

Min man har medicinerad ADHD sedan många år och den biten funkar bra. Däremot har hans sug efter alkohol blivit allt starkare de senaste tre åren med perioder om allt från ett par dagar till veckor. När han dricker "smyger" han men det märks ändå.

Nu har det gått så långt att jag funderar på skilsmässa efter ett antal chanser till förbättring.

Hur tänker du? Skulle du ge fler chanser eller bryta och gå vidare? Vi har inga barn.

Hej, jag lyssnade till en intressant intervju med Magnus Hedman idag om drogmissbruk och att hans ADHD medicin triggade alkoholmissbruk. Kan det vara så för din man?

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/skrämmande-händelsen-som-fick-mag…

Jag kan inte alls svara på vad du ska göra med din relation. Däremot så tänker jag att du kan kommunicera med din man uppriktigt om dina funderingar. Kan ni prata om det och ta reda på vad ni kan göra tillsammans.

Vad vill du själv?

För min del så tog det flera år innan jag blev av med mitt ex. Jag hade så mycket att lära mig om att sätta gränser och att börja ta hand om mig istället. Sedan två veckor tillbaka så har jag slutat svara i telefon när han ringer mig och jag svarade under två års tid. Det är inte klokt, men jag förstår att jag behövde min resa, att jag behövde landa i olika faser.

Lycka till!

Jag har många vänner med adhd och bipolaritet. En del självmedicinerar mycket. Andra avstår. Själv fick jag en bipolär diagnos för många år sedan. Jag trodde att jag hade problem med alkohol och hade tur som hamnade inom psykiatrin och utreddes. Jag är känslig för alkohol och jag valde att totalt avstå, då alkoholen inte alls lirar med mig.

Alkoholen triggar mig att bli hypoman och det är det absolut det värsta jag varit med om. Det kunde kosta mig livet förr. Nu har jag lärt mig att känna alla mina triggers och kan bromsa ett insjuknande i tid. Så för mig är det enkelt att avstå från alkohol, eftersom jag vill leva.

Som det är med allt i livet, så är det upp till var och en.

Som det är för dig. Hur du vill ha det. Det är bara du som kan svara på det och arbeta med dig för att komma dit. Om du inte redan provat, prova gärna yoga eller mindfulness, i ett sammanhang där du kan få tid för bara dig. Att utforska vad du vill.

Det kan vara svårt att finna svaren när en har annat som "stör" en i livet. Läs runt i olika trådar.

Välkommen hit! Det är ett bra forum det här!