Förskolan ringde mig till jobbet igår. Arbetade kvällsskift (jobbar på sjukhus, som just nu är en rätt tuff och kaotisk arbetsplats).
Min sambo hämtade på barnet på förskolan (en på fsk, en i skolan). Personalen på förskolan reagerade på att han verkade berusad, luktade alkohol, vinglade, surrig. Förskolor personalen bedömde dock att han inte var så pass berusad att han inte kunde ta hand om barnen.

Hade ingen möjlighet att lämna min arbetsplats, utan fick försöka stå ut tills jag kunde ta mig hem.

Han blånekade förstås. Idag berättade ena dottern att pappa hade somnat efter kvällsmaten, och att de hade fått göra sig i ordning själva inför natten.

Jag är så arg just nu. Och måste leta jobb. Uppenbarligen kan jag inte jobba kvällsskift...

Har så svårt att hantera allt just nu.

... men att sluta arbeta kvällsskift löser inga problem. Hoppas förskolan gjorde en orosanmälan, det är de skyldiga till. Hoppas då också att ni får hjälp.
Styrkekramar

Sofia

Vad obehagligt att få reda på att ens barn är hemma med en förälder som är påtagligt berusad vid hämtning och att själv inte kunna komma ifrån arbetet. Du fick sedan reda på av dottern att barnen fått natta sig själva, eftersom deras pappa somnat, medan han i efterhand nekar. Förståeligt att du känner dig arg! Han brister i sitt föräldraansvar här. Finns det någon i din närhet som skulle kunna hjälpa dig? Jag tänker om ni har något nätverk av t.ex. föräldrar som skulle kunna träda in och ta hand om barnen ifall det här skulle hända igen? Som Sisyfos skrev så är ju också socialtjänsten en hjälpande instans, som ska kunna stötta er allihop i familjen - honom ifall han vill ha hjälp med att förändra sina vanor, dig som anhörig och medförälder och barnen.

Fortsätt också gärna att skriva här, det kan vara ett bra sätt att sortera sina känslor och få en överblick över tid, om situationen förändras eller om det är likadant läge om ett par månader också. Du skrev i en tidigare tråd i februari att du var orolig för att han drack när du jobbade skift, nu har du fått det bekräftat.

En oerhört tuff situation du är i, samtidigt som du är stark och handlingskraftig som söker stöd och letar lösningar.
Varma hälsningar,
Sofia, Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Jag tror tyvärr att förskolan inte gjort nån anmälan. Men nån hjälp vill han inte ha! Det är ju minsann inget fel på honom, det är alla andra det är fel på... Total förnekelse.

Tyvärr har vi inte några mor/farföräldrar som kan hjälpa oss.
Min sambo har knappt kontakt med sina föräldrar. Han har inte heller några nära vänner. Han har sitt jobb (som han lyckas sköta, fråga mig inte hur), och det är hans enda sociala nätverk.

I kväll slocknade han 18:30 i soffan. Där ligger han än och snarkar...

Och jag är ledsen över att jag inte kan skydda ungarna från detta elände.

Jag vet hur du känner dej och sen jobba och inte kunna åka iväg hem. Jobbar själv helg och kan inte heller åka från jobbet fören jag slutar. Känner en klump i magen när jag ska iväg å jobba sen har jag ingen som jag kan vända mig till på jobbet eller privat så det är väldigt gott att skriva av sig här och att ni förstår hur vi alla som lever med en missbrukare har det. Kramar till er.♥️

H. K.

Hej du kan skydda barnen. Lämna din gubbe. Min mamma lämnade sin man när vi var små trots att hon jobbade som städerska och knappt hade pengar. Ni kanske inte kan bo kvar i huset om ni har ett, men är ett tryggt liv inte mer värt än saker och fint boende?

Maja81

Vad modigt att du berättar. Jag tänker att du behöver någon att prata med, socialtjänsten i din kommun kan erbjuda anhörigstöd, det är gratis och du blir inte registrerad. Har du kanske också någon vän som du litar på och kan anförtro dig åt? Som ett första steg kan det bara vara skönt att få hjälp att bena ut tankarna och prioritera vad som är viktigast. Det låter tyvärr inte som att du kan räkna med någon förändring från din partner i första taget så det absolut viktigaste är att säkerställa att barnen har det tryggt när han är ensam med dem.

Vigselringen

Förskolan MÅSTE göra en orosanmälan vid fall som dessa. Det är otroligt viktigt att detta görs. Handlar inte om din sambo här, utan om barnen. Det är viktigt att det sparas och samlas dokumentation på missbruket, vilket kan komma att betyda mycket i framtiden OM han till exempel skulle gå ner sig helt och du flyttar isär, men han insisterar på vårdnad trots att han är helt väck. Att det då finns tidigare anmälningar kan vara a och o för att skydda dina barn. Din lojalitet ska vara hos barnen - inte med mannen eller dig själv!

Tack för allas stöd och tankar.
Min lojalitet ligger 100 % hos barnen. Jag har aldrig och kommer aldrig på något sätt skydda min sambo eller ursäkta hans beteende gällande detta.

Visst skulle jag kunna lämna min sambo, MEN troligtvis leder det till delad vårdnad. Det krävs MYCKET för att en person ska bli av med vårdnaden, mer än en orosanmälan.

HI

Jag förstår att du bli arg, uppgiven, frustrerad, maktlös.

Jag blir arg när jag läser om förskolans agerande! Hur kan de ringa dig och inte socialtjänst?! Glad att de reagerar, men inte hur de agerar. Vad tänker personalen att du ska göra med informationen på ditt jobb?! Och personalen begår tjänstefel.
Jag förstår om du inte har styrkan att gå vidare med orosanmälan, jag blir så arg att jag får svårt att andas. Förskolechef borde få kännedom. De behöver fundera över sina rutiner.
Vi har haft flera orosanmälningar angående min mans alkoholförbrukning och det är vändpunkter. Den första kom från en person i tjänsten. De andra har jag gjort själv.

Med de papper vi har nu kommer det bli svårt för min man att få delad vårdnad.
Tack vare att jag utbildat mig själv i medberoende och förstått hur jag kan ta över makten med hjälp av kännbara konsekvenser för min man så har vi under 2020 lärt oss om avgiftning och behandlingshem.

Styrkekramar!