sessi

Glömnde visst texten i mitt inlägg. ? Jag har mycket funderingar. Hur länge var era anhöriga på behandlingshem. I mitt fall så var det inte bara alkohol, utan även narkotika av olika slag. Amfetaminet var huvuddrogen när inte alkoholen längre hjälpte. Det kunde bli litervis med röttvin och diverse substanser.
Jag förstår att denna sajt handlar mest om alkohol.
Vill mest dela med mig av mina inre tankar.

Tänker att vilken substans man missbrukar inte är avgörande utan vilka konsekvenser missbruket har dels för personen själv, men i detta forum främst för anhöriga. En skillnad är ju självfallet att alkohol är lagligt och övriga preparat olagliga, vilket ju innebär att man blir kriminell, men som sagt för anhöriga är det inte så stor skillnad. Har själv en son som främst missbrukat narkotikaklassade läkemedel, vilket är ganska vanligt att alkoholister även gör, så forumet är rätt för dig. Allt handlar om beroendeframkallande substanser.

Du undrar hur länge man brukar vara på behandlingshem om jag förstått det rätt. Har jobbat inom missbruksvården och självfallet varierar det mellan olika kommuner. Generellt skulle jag säga att ju yngre personen är ju längre behandling är man villig att satsa på, kostar ju en hel del pengar. Med yngre menar jag under 30 år. I den kommunen jag jobbade kunde vi ha personer på behandling mellan en månad och upp till ett par år. Den korta behandlingen var tolvstegsbehandling, men den fortsatte sedan istället på hemmaplan. Ju kortare behandling ju viktigare med fortsatt hjälp i någon form på hemmaplan s.k. eftervård. Generellt kan man nog säga att ingen är "färdig" när man lämnar behandlingshemmet. Självfallet är det ju bra med en lång behandling, men det viktigaste är att man är motiverad att leva nyktert och drogfritt. Hoppas du blev lite klokare och fortsätt skriv. ?