Groll

Jag har kommit hit då jag inte längre vet vart jag ska vända mig. Min äldre syster har problem med alkohol och jag vet inte hur jag ska hantera det. Jag började märka det för några år sedan under högtider när familjen sågs. Hon kunde dricka mycket, be mig fråga om mer vin då hon sa att mamma inte ville ge henne mer. Mycket osanning kunde komma ut henne på fyllan, saker som bara var stora lögner.. Jag har varit nära min syster när vi var yngre men senaste åren har vi glidit från varandra, mycket pga att vi inte längre förstår varandra. Hon är idag arbetslös, har haft lite ströjobb och pluggat lite men inget har ”fastnat”. Åter till hennes alkoholvanor - förra året nådde det botten och hon berättade för mamma och pappa att hon har problem. Hon började med antabus och jag hoppades att detta skulle ändra hennes mående - men nu har jag genom sociala medier sett att mycket riktigt dricker hon igen. Jag frågade mamma kanske 2 veckor sen om hon dricker och mamma sa ”nej det hoppas jag inte” men uppenbarligen gör hon det.. dvs hon ljuger för våra föräldrar. Kan nämnas att hon i princip bor hemma och lever på våra föräldrar - trots detta kan hon vara fruktansvärt otrevlig och rent ut sagt elak mot dem. Jag vet inte vad jag ska göra. Lite osammanhängande story här men det jag vill få fram är att jag såklart älskar min syster men kan bli så fruktansvärt arg och besviken på hennes beteende. Jag vill hjälpa både henne och mina föräldrar men jag vet inte hur...

Du är orolig över din storasysters alkoholvanor. Det har pågått i många år. Succesivt verkar det ha blivit värre. Du har märkt att hon inte är sig själv, ljuger och far med osanningar i samband med att hon dricker. Stora lögner beskriver du. Tufft att hantera de, både att kanske säga nej eller bjuda henne på vin, lyssna på lögner, liksom ta alla dessa beslut i dessa lägen då du säkert egentligen bara önskade allt var som förut med henne. Ni har på senare år glidit ifrån varandra då ni inte förstår varandra längre på samma sätt. Låter ju inte konstigt med tanke på det du beskriver.

Hon har tagit hjälp för sina alkoholproblem sedan en tid tillbaka, fått medicinskt stöd och nu har du sett att hon börjat dricka igen. Det oroar dig och du har lite kontakt med dina föräldrar. Det verkar också oroa dig att hon lever av deras pengar och samtidigt är elak mot dem. Kanske är de en krock i henne själv, innerst inne vill hon inte leva så. Oavsett vad hon säger utåt. Du har ju dock all rätt, och även dina föräldrar att bli besvikna och arga på hennes beteende. Att en nära anhörig som sin syster gör val som är osunda för sin egen hälsa gör ont.

Hon har delvis tagit emot hjälp, vet att den finns och att uppmuntra henne vid något tillfälle att söka sig till den igen är säkert något du redan gjort. Ingen hjälp i världen kan hjälpa henne om hon inte vill ta emot den.

En tanke jag får, vet inte om det är för dig men det finns ett självhjälpsprogram för anhöriga, kanske för dig eller dina föräldrar:
https://www.beroendecentrum.se/vard-hos-oss/narstaende/stod-via-natet-f…
Sedan finns också Alkohollinjen, nationell stödtelefon för den som dricker för mycket eller för den som är anhörig: www.alkohollinjen.se, 020-84 44 48

Fortsätt såklart gärna skriva och läsa här, ibland behöver en skriva flera gånger för att tråden ska få fart!
Igen, varmt välkommen!

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet