Love15

Var ska jag vända mig för att kunna hjälpa min sambo till ett behandlingshem? Tips o råd välkommnas

Hej

Beroendecentrum, går han där? Då kan de lotsa er vidare. Annars är det socialtjänsten. Han kan själv göra en anmälan om att han behöver hjälp.

Tyvärr är de inte så enkelt komma till behandlingshem. Är en kostnadsfråga tyvärr för kommunen de erbjuder öppenvård i första hand. Jobbar din man? Om han erkänner han har alkoholproblem så är jobbet skyldiga tillhanda hålla hjälp och de kan ibland bevilja sån där 30 dagars behandling minnesotamodellen oftast. Går ju även betala behandlingen helt själv men de är inte billigt. Men är de behandlingshem din man vill till helst så ska man vända sig till sin socialtjänst. Så startar de en utredning om vad man bäst behöver för hjälp och omfattningen av ens missbruk de är inga snabba beslut utan en utredning kan ta 3-4 månader. Sen kan man gå via beroendeenheten men bedömer de att han bör vara på behandlingshem är de så fall via socialtjänsten.

Hej, jag har ingen aning om hur en kommer till behandlingshem.

Däremot så tror jag att om din sambo själv vill till ett behandlingshem och verkligen vill det, så borde det vara enkelt.

Precis som snusen skriver ovan, det är dyrt och det kostar samhället pengar.

I Sverige är det inte bara att åka dit och checka in, utan det är förstås en procedur.

Har din sambo en arbetsgivare och kanske en företagshälsovård?

I annat fall, gå till primärvården, till en bra läkare på vårdcentralen. Det är som ett lotteri med läkare. Pröva att ta reda på en läkare som är lyhörd. I annat fall prova den som erbjuds. Om det inte blir bra, gå till en annan läkare.

Be om remiss. Till beroendemottagning eller i bästa fall remiss till behandling.

Om din sambo vill detta, så kanske du kan gå med som stöd och trycka på.

Eftersom inget serverars gratis i Sverige så behöver en verkligen trycka på!

Jag har bott i ett grannland och där har jag sett hur det har serverats vård på ett helt annat vis. Som natt och dag. Även Tyskland är helt underbart när det gäller vård, har jag fått berättat av en vän som är uppväxt där.

Jag menar, är motivationen stor då gäller det att använda alla växlar som går för att få in din sambo,

Ge inte upp!

Om han ska betala det själv, så finns det en del fonder att söka pengar av som går till olika ändamål. Kanske det finns en fond som stöttar hans behandling.

Lycka till!

Li-Lo

Välkommen till oss på Alkoholhjälpen & Anhörigstödet.

Jag gissar att du är en i ansträngande situation då du ber om stöd. Att starta en tråd här kan vara ett viktig steg!
Du har redan fått en del tips vilka ingångar det finns till vård.

Jag undrar lite hur din partner ställer sig till eventuell behandling och om hen har tidigare erfarenheter av att ta emot stöd för att förändra sina alkoholvanor. Det finns många vägar in i ett problematiskt drickande och det finns flertalet vägar ur det. Ibland behöver personer prova olika saker eller metoder. Att du är den som sträcker ut en hand nu tar jag som ett tecken på att du är beredd att vara ett stöd för din partner?

Du är klok som tänker att du inte är den som ska förändra din partner utan att det är personen själv som behöver ta det steget och möjligen arbeta med vård/behandling. Det du kan göra om det känns okej är att uppmuntra vård och kanske försöka påverka personens motivation till vård. De flesta som dricker för mycket vet ju det, det är inte det en ska behöva "övertala" den om utan mer vara ett hopp om att det är möjligt att göra annorlunda.

Naturligtvis bör din egna behov stå i centrum! Att försöka vara ett stöd till någon samtidigt som en mår dåligt själv är en indikation på att det en försöker göra inte är hjälpsamt. Lite krasst beskrivet samtidigt som det kan vara fint att ha i åtanke.Om du vill berätta gärna lite mer så kanske vi kan ge lite mer input?

Så strongt av dig att söka stöd och info!

Varma hälsningar
Li-Lo

Alkoholhjälpen & Anhörigstödet