Empatisten

Jag vet inte vad jag ska ta mig till eller vem jag ska vända mig till för att kunna hjälpa min pappa.
Sen jag kan minnas har han alltid druckit, men inga sjukliga mängder eller fylleslag. Allt blev värre efter att hans mor dog för ca 5 år sedan. Förutom mig och mina två syskon var det den enda släkt han hade kvar och började känna sig riktigt ensam.
Han började dricka. Och det ordentligt. Samtidigt så började han röka igen efter ett uppehåll på 12 år och fick strax efter diagnosen KOL. Det gjorde att han började dricka ännu mera. Med det kom flera hälsoproblem såklart. Vi alla omkring honom stöttade och försökte att hjälpa honom på alla möjliga sätt. Men nej.
Nu har han blivit av med jobbet p.g.a alkoholen, vilket resulterar i skulder och mera ångest för honom att bedöva.
Jag får ont i magen när han ringer mig för jag orkar verkligen inte prata eller göra på det han säger då det bara är psykiskt påfrestande och han är inte särskilt snäll när han är så pangpackad.
Jag har försökt att hjälpa honom, boka tider, gå till läkare/psykolog men inget har funkat.
Nu sitter han hemma och drar minst en whiskeyflaska om dagen och jag bara väntar på att få ett samtal jag inte vill ha från någon som hittat honom död.
Hur får jag honom på behandling?
Jag har inte kunnat göra det själv då de säger att han måste vilja ha hjälpen.
Jag kan inte se honom ta livet av sig längre.
Har inte läkarna skyldighet att ta in honom och hjälpa honom?
Kan man tvånginta honom på något sätt?
Snälla, jag behöver svar om någon vet hur jag kan gå tillväga med detta.

Vad svårt för dig. Så jobbigt när man ser sina nära och kära gå ner sig så.
Jag har själv inte gjort detta, men jag vet att man kan orosanmälla, och då måste myndigheterna ta kontakt med din pappa, och han erbjuds att få behandling. Du kan göra det anonymt, om det känns bättre för dig.
Mitt numera ex, fick jag lämna för att överleva själv, så förstår din ångest när han ringer.
Din far måste ju vilja själv, det är det som är det svåra. Du kan själv få hjälp och prata med en anhörigstödjare genom kommunen, det har jag gjort. Och det har varit så bra och skönt att prata av sig. Det plus den här sidan har hjälp mig.
Bra att du hittade hit, fortsätt skriv, du kommer få många goda råd från folk som vet vad dom pratar om och som pratar av egen erfarenhet.

För dig att se din pappa bara bli sämre i både sjukdomar och beroende.
Det är helt rätt att han själv måste vilja söka hjälp men ibland måste man ta ett beslut åt dem.
Min man ( nu ex man)har nästan supit ihjäl sig.
Minst en 70 cl varje dag i lmånga månader i sträck.
Jag, hans son, hans syster och hans far ringde in orosanmälan. Några av dem anonyma .
Vi kände att vi kunde inte längre stå vid sidan om och bara vänta på ett sorgligt slut.
Det resulterade i att han blev dömd till LVM under 6 månader.
Ska vara en del behandling men också lång tid utan alkohol vilket ger hjärnan tid att läka och förhoppningsvis kan ni sen prata med honom när hans hjärna har nyktrat till.
Var inte rädd för att orosanmäla, socialtjänsten har ett ansvar att ta hand om de som är en fara gör sig själva.
Jag och hans familj tyckte att det var skönt när han var där då vi fick lite lugn och tid att andas och läka lite själva.
Sen är det viktigaste att du tar hand om dig själv. Sök samtalsstöd via kommunen, vårdcentralen eller kontakta en Alanon som finns i din närhet ( finns online nu också)
Det är skönt och viktigt att få prata av sig och få stöd har jag kännt.

Stor kram Azalea?

Empatisten

Tack för att ni svarade!
Jag har pratat med kommunen tidigare men aldrig orosanmält.
Problemet nu är att alla vänt honom ryggen, även mina syskon, då han rakt ut betett sig jävligt svinigt på alla nivåer. Jag vet inte hur jag orka ta tag i det själv.
Är ganska ensam och har två underbara barn varannan vecka men känner att jag orkar inte hålla fasaden längre.
Vi har alkoholism i släkten och detta är något jag sett förut, min morfar tog t.o.m livet av sig pga skiten.
Jag ska kontakta nån så jag kan ventilera, kommer aldrig kunna ta tag i det annars. Ge mig styrka.
Återigen, stort tack för era svar.

Bra att du tar hjälp. Det kommer göra stor skillnad för dig. Vi anhöriga behöver ju också hjälp och stöd. Så bra beslut.
Kanske du också ser flera alternativ att kunna påverka din pappa till ett nyktert liv efter att du pratar med någon som förstår.
Och fortsätt skriv här. Det gör stor skillnad när man ser allt i skrivande form.