Villhjälpamer

Hej, min lillebror har berättat att hans kompis (båda 13) far illa hemma...hans pappa dricker och blir våldsam. Han dricker varje dag och killen i fråga har börjat gömma drickan och sätta sig emot vilket har resulterat i konflikter. Han är rädd för julledigheten. Pappan har förlorat körkortet, jobb och mår riktigt dåligt. Hur hjälper man? Får ont i magen av att inte göra någonting samtidigt som man inte vill rota till och förvärra något

Citadell

Villhjälpamer. Jag är ingen expert på detta men jag tycker du måste ta hjälp av någon vuxen, kanske du och din lillebror kan tala om detta tillsammans med någon av era föräldrar. Det din lillebrors kompis är med om är fullständigt oacceptabelt. Det kan inte bli så mycket värre än att uppleva detta, allt du och din lillebror gör kan enbart bli till det bättre. En orosanmälan till socialtjänsten kan tex era föräldrar göra. Detta kan ni göra anonymt. Ni kan göra det själva också. De är skyldiga att göra en utredning skyndsamt efter anmälan. Massa kramar till er allihopa ?! Kanske ni kan se till att den drabbade kompisen är hemma så lite som möjligt under en tid framöver. Hen ska inte behöva lida mer, det är skadligt. Självklart ska även pappan få hjälp. Lycka till, agera så snabbt ni kan och orkar. Kram ? igen.

Villhjälpamer

Sorry kanske de inte var så tydligt eftersom min lillebror är så ung (familjedynamik nu förtiden) men är själv vuxen och min lillebror har delat de med mig i förtroende därför vi (de vuxna i vår familj) känner att vi måste agera. Tack för svar! :) De förtydligade de jag egentligen också kände att något måste göras och bekräftade väl att socialen är nästa steg. De är så mycket "men någon måste ju" och "de vet säkert" men vill inte att någon (ett barn) ska falla mellan stolarna för alla tror någon agerat
Trevlig helg

Citadell

Villhjälpamer. Du har helt rätt, det är bättre att vuxna agerar. Ni behöver inget bevisa. Det är de som måste starta en utredning. Nu har du satt bollen i rullning. Lycka till! Det kan bara bli bättre.

Citadell

Villhjälpamer. Du har helt rätt, det är bättre att vuxna agerar. Ni behöver inget bevisa. Det är de som måste starta en utredning. Nu har du satt bollen i rullning. Lycka till! Det kan bara bli bättre.

Citadell

Villhjälpamer. Ring gärna från dolt nummer och nämn inte ert namn. Detta om ni vill vara anonyma. Berätta så mycket ni vet. De för anteckningar på anmälan. Säger man sitt namn om man vill vara anonym kan de säga ring upp igen. Lättast om man går via en växel och säger att man vill göra en (anonym) anmälan. Lycka till!