MaMaM

Ni som också har barn med en aktiv alkoholist.
Låter ni barnen träffa sin andre förälder under former som alkoblås innan och efter umgänge? Ett förkläde som följer med och övervakar nykterheten? ”Barnvaktar” ni själva alkoholisten medan den träffar barnen?
Mina barn saknar sin pappa. Han vill träffa den men vill inte bli nykter. Jag står rådlös.

Mitt råd är att kontakta socialförvaltningen och rådgöra med dom. Barnen ska ju inte umgås med sin pappa när han är onykter och du ska självfallet inte övervaka detta på något sätt..

Jobbade själv inom missbruksvården på socialförvaltningen och vi hade pappor som blåste i alkometer eller lämnade drogest innan man skulle ha umgånge. Sedan fick man en lapp med sig och kunde uppvisa den när man hämtade barnen. Givetvis vet man inte om pappan drack medan barnen var hos honom, men att socialen var inblandad avskräckte nog en del. Arbetade även i en social jour på en liten ort och där kunde vi ha en viss koll i helgen. Den möjligheten fanns inte när jag jobbade i en jour där vi hade ansvar för ett större distrikt. Hur man gör varierar.

Ett alternativ är att du gör en orosanmälan och så lämnar du över ansvaret till socialförvaltningen. I samband med att en anmälan inkommer brukar pappan ( handlade enbart om pappor där jag jobbade, men självfallet hade mammor behandlats på samma sätt) erbjudas hjälp för sitt missbruk. Det viktiga är att barnen inte träffar en pappa som är påverkad.

Det är klokt av dig att fundera på de här sakerna och på hur du kan göra för dina barn kan träffa sig pappa. Jag funderade på om du har pratat med honom om dina funderingar. Om du och han kan komma överens om saker kring barnen trots hans alkoholproblem, så är det bra för barnen på sikt. Personer som är alkoholberoende är inte automatiskt dåliga som föräldrar eller på att förstå vad barn behöver. De dricker oftast inte heller hela tiden. Som gros19 skriver, så är det inte bra för vare sig barnen, dig eller honom att träffas då han druckit. Du kanske kan hitta ett tillfälle då han inte druckit då ni kan prata? Fråga honom om vad han kan göra för du kan känna dig trygg när de träffas och för att barnen ska må bra av det och försök komma fram till en gemensam lösning om det är möjligt. Att bevisa nykterhet eller att ha med sig någon fungerar antagligen bättre om han är med på det eller själv föreslår det.

Du har som gros19 nämner också möjlighet att ta hjälp av kommunens socialtjänst. Men det behöver inte vara i form av en anmälan. Den stora majoriteten av insatser de gör sker helt frivilligt. Och du och inte minst dina barn har rätt till stöd eftersom deras pappa har alkoholproblem eller beroende.

Hur låter det här för dig? Finns det något i de tips du fått som du kan använda dig av. Skriv gärna igen.

/magnus
alkoholhjälpen