Min man drinker - vin - massor. I smyg, gömmer vinet, fast jag har stenkoll. Dricker i ensamhet, jag märker det knappt för han försöker dölja det, men det finns där hela tiden. Ibland när jag kommer hem efter lunch, ibland på eftermiddagen. Men mest sent på kvällen när jag lagt mig. Det är ca 3 boxar i veckan, denna veckan tror jag det blir 4. (Visst är det mycket? är ju 12-16 flaskor i veckan!!!) Senaste boxen drack han på 1,5 dygn. Jag kan som sagt inte låta bli att kolla...o kolla o försöka prata tillrätta. Men det är som att prata med en vägg.
Hans svar är: - sån här är jag, en värdelös människa. Men sån här är jag, vill inte skada dig (därav smusslandet).
Smusslandet, sveket, känslan av att han väljer bort mig och vår relation..
Detta påverkar det mig så mycket, han dricker för att stilla sin oro/ångest, men istället ökar min ångest och nedstämdhet. Han är aldrig otrevlig, arg eller våldsam. Ingen kan ana hur vi har det, inte någon. Han fungerar fortfarande exemplariskt socialt sett, utåt. Inte ens de vuxna barnen misstänker något, det är jag säker på.
Jag går sönder. Jag står helt ensam med detta.
Har försökt att prata tillrätta..om o om igen. Skällt, vädjat, förklarat om o om igen hur jag mår. Försökt få honom att inse att han är beroende, att hans hälsa står på spel. Lönlöst. Söka hjälp vill han inte, han är som en mussla när man pratar, kan inte uttrycka sig säger han.
Jag vet vad ni kommer att säga..sätt hårt mot hårt. Sätta hårt mot en svag människa, kan jag det?!
40 år tillsammans, resterande liv framför oss..men orkar jag det?!

VioletLevi

Känner igen mig i dig när jag läser. Enda som skiljer är att min rumskompis är 30 men hon smygdricker, jag vet att hon gör det då det luktat vin och öl om henne men hon säger inget. Jag har skällt, vädjat, oroat mig för henne men ingenting verkar funka. Hon har varit på behandlingshem 2 gånger och har även ångest, depression och skär sig i handlederna. Jag har nu börjat tänka att det där är hennes liv och försöker o ignorera hennes beteende. Men man är ju medberoende och vill att de ska sluta upp med allt. Det finns ju möten man kan gå på för att lära sig mer om att vara medberoende. Tror det heter alnon möten@EgN