Min sambo dricker ren sprit direkt ur flaskan nästan varje kväll för att jag inte ska se men jag märker och ser hur det sjunker i flaskan. Jag har tagit upp det men han tycker inte att han ska vara orolig. Han kör bil i sitt jobb tidigt på morgonen. Han har börjat ställa flaskan på ett annat ställe nu. Vad ska jag göra. På helgerna dricker han tills han somnar ofta sittande.

Hej jolin!

Välkommen hit. Du beskriver en situation där din sambo försöker dölja sitt drickande men där du ändå märker att han gör det. Du har försökt ta upp frågan, men han känner själv ingen oro. Det jag blir nyfiken på är hur du själv upplever det? Förutom att du ser hur det sjunker i flaskan, hur blir det för dig att han dricker på det här sättet?

Skriv gärna och berätta mer om hur du har det. Du är långt ifrån ensam om att vara i den här situationen, men ibland kan det ta ett litet tag innan en tråd "tar fart", och en kan behöva skriva flera gånger.

Varma hälsningar,
Kristoffer
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Hej jolin!
Ja det är nästan komiskt att de med missbruk beter sig så lika, nästan som att de gått en gemensam helgkurs.
Min man "gömmer" i garaget, i bilen eller bakom soffan. Blir ju ganska besviken över att han inte tror att jag är smartare än så. Har i många år gått runt i huset efter dessa gömmor, hållit koll på mängden i spritflaskorna. Har nu slutat med det, då faktisk inte gör någon skillnad ifall jag vet i "smyg" hur mycket han häver i sig. Som om att jag behöver ha något facit på att han dricker mycket. Något svar på hur DU ska göra har jag inte, men tack för att du delar med dig av din upplevelse. Nobelpris till den som har svaret på hur man själv kan få en missbrukare fri.