Jag är man som varit tillsamman med min fru i 25år varav 10 år som gifta. Sedan många år har min frus alkoholvanor varit allt annat än hälsosamma. Så länge att jag inte ens kan minnas när, hur och varför allt startade. Det fanns en tid då vi kunde gå på fest tillsammans men det händer inte längre. Jag håller mig hemma nykter för att någon måste ju vara vuxen och ansvarstagande. Vad jag vet dricker min fru inte när hon jobbar. Hon jobbar natt och jag själv jobbar dag. Men så fort hon gått av för helg/ledigt är alkoholen ett faktum. Jag vet inte vad som väntar när jag kommer hem en fredag efter jobbet. Oftast är hon då redan sen eftermiddag kraftigt berusad. Jag försöker tala med henne om hennes problem men enligt henne finns dem inte. Hon är inte full, eller har inte varit full. Det finns tillfällen då jag satt ner foten och ställt ultimatum och fått ett tillkännagivande men efter någon dag är vi tillbaka på ruta ett igen. Jag kan via telefon påväg hem från jobbet höra att hon är påverkad sluddrar och upprepar saker. Minnet är helt borta. Exempel ska tända grillen efter att vi redan ätit. Förnekelsen är det som är jobbigast. Hur ska man kunna hjälpa någon som inte har ett problem. Det fanns en tid då jag älskade min fru. Men den fru jag nu har finns ingen kärlek till. Känner skam för att känna så. Har försökt under senaste fem åren att få en förändring men inget hjälper. Hur kommer jag vidare? Jag finner glädje i jobbet blir som en frizon men avskyr det jag förväntas komma hem till. Hur ska jag gå vidare, vad kan man göra?

@Tee
Hej.
Ni har varit tillsammans länge, då vill man ju inte ge upp i första taget. Men viktigt är ju att du mår bra i allt detta.

Jag vet inte hur du pratat med henne. Det man kan göra är att utgå från sina egna upplevelser, hur man uppfattar olika situationer.

Du har ställt ultimatum, men det har inte funkat. Då inser hon att du ju ställer sådant, men att hon ändå får göra som hon vill. Ställ inte ultimatum som du inte kan hålla.

Du undrar hur man kan hjälpa någon som anser attt den inte har ett problem. Att få dem sluta dricka.
Det kan man tyvärr inte. 😔 Tycker ens anhöriga att de inte har problem och inte vill ha hjälp är det inte mycket man kan göra ... Vill de förändras måste de inse det själva. Min fd säger alkoholist om sig själv men vill inte ha hjälp, inte ens en inblandning av det sociala gällande barnen gör att det finns vilja förändra sin situation.

Du mår dåligt, bland annat flyr du in i jobbet.

En tanke bara. Skulle det kännas okej att berätta för henne hur du känner om hennes drickande?
Till exempel säga "då du var onykter igår vid middagen kände jag mig ... ". Och sedan ta upp att om hon fortsätter i samma bana så är du osäker på vad det gör med din kärlek till henne? Att se hennes reaktion. Att inte ställa ja/ nejfrågor utan säga typ att "vad tänker du om det jag sade" ?

I flera år har du haft jobbigt. Låt det inte gå flera år till ...

Och! Glöm för allt i världen inte bort dig själv! 🌺 I sånt här tänker man enormt mycket på den andra och tappar bort sig själv liksom. Vad tycker du om att göra och som kanske ger ro. Gillar du kanske korsord och det var länge sen du löste sånt, så gör det! Om det är länge sen du gick i skogen och uppskattar det - ta en tur i skogen.

En sund relation ska bygga ett vi utan att förstöra ett jag. 💕

Kram. 🌹

Jag håller verkligen med allt det som @Tröttiz skriver. Jag vill bara tillägga vikten av att du tar emot stöd och hjälp. Du skriver inte om du har någon att prata med. Jag tror det är väldigt viktigt. Prata med anhöriga och vänner. Tala om hur läget är.

Kanske finns det samtalsstöd du kan få på din hemort. Annars fins ju även möjlighet att boka digitalt.