Hej!
Jag behöver råd, bidra gärna med era tankar.
Bakgrund: Min pappa har missbrukat sedan jag var 11 år, är 25 idag. Han har varit på cirka 20 olika behandlingshem. Han har varit nykter under kortare perioder, men majoriteten av dessa år har han varit aktiv i sitt missbruk. Det som hjälpt mig är att prata öppet om det, att inse att man inte kan kontrollera någon annan än sig själv (hur mycket man än vill). För min egen skull har jag valt att strypa kontakten när han är aktiv, jag får höra av andra när det går bra (t.ex farmor och farfar). Då återupprättar jag kontakt och njuter av tiden vi har tillsammans. Men visst är det en sorg.
Nu till det jag behöver stöd i. Det finns en mamma med i bilden, som alltid funnits där och stöttat mig. De senaste åren har hennes egna alkoholanvändande eskalerat. Hon är medveten om sina problem men slutar inte. Det har resulterat i flera konsekvenser, vår relation är inte densamma. Min syster vill inte hälsa på om mamma dricker. Jag tycker det är förståeligt! Vilka ultimatum kan man ställa? Jag tycker det är dåligt att mamma inte avstår alkoholen för mig och min systers skull! HJÄLP!