Jag träffade en fin kärleksfull kille förra sommaren, vi hade så kul i början, det blev mycket fest men vi gjorde också andra roliga saker. Jag reagerade inte så mycket på hans drickande då, förutom att han drack mycket snabbare än mig. Festandet kändes inte som ett problem för jag trodde bara det var en rolig period, för med tiden brukar det ju oftast lugna ner sig. När man blivit ett par kanske festkvällarna byts ut mot mer hemmakvällar med mys. Men det har inte blivit så.

Han dricker inte varje dag för han har ett jobb som kräver att han blåser in sig på morgonen, men varje gång han blir ledig så super han till. Det finns inget stopp. Han kan hälla i sig hur mycket som helst. Han nämnde i somras att han ville ha en vit månad. Det slutade med att bara jag hade det för han ville inte längre... Jag har tagit upp problemet några gånger men jag upplever att det inte sker någon förbättring. Nu förtiden gör vi nästan aldrig några roliga saker längre för han är alltid bakis på sina lediga dagar. Jag kommer med förslag, försöker dra upp han ur sängen men han blir bara irriterad och säger att han blir stressad. Så det slutar alltid med att jag får göra saker själv.

Hans alkoholproblem färgar hela vårat förhållande. Vi har nästan slutat ha sex, för han känner ingen lust. Han har slutat ta initiativ till det mesta. Jag har börjat bli bitter och är var och varannan dag irriterad på honom. Varje gång han dricker blir jag på dåligt humör. Jag blir passiv och han märker det. Jag kan inte låta bli, jag fattar ju att det inte hjälper om jag skuldbelägger, men jag kan inte låtsas att jag är glad när jag inte är det. Vad ska jag göra? Ska jag ställa ett ultimatum? Jag orkar snart inte längre. Jag kan inte ha det såhär.

@fjällsurikaten
Hej, och välkommen hit. Bra att få ur sig, och här finns människor som förstår. 🌹
Det har gått långt. Skriver mera annan gång. Men vill nu säga att om du ställer ultimatum - se till att du kan hålla det. Om inte du kan, så signalerar det att han ändå kan göra som han vill för att du ändrar dig ändå ... Och du kan inte påverka honom att sluta dricka, det måste komma inifrån honom och kärlek kan göra mycket men kan tyvärr inte rå över någons alkoholmissbruk.
Kram. 💕