Hej, är ny här och efter att ha läst inlägg efter inlägg känner jag så väl igen det som många skriver. Jag har levt ihop med en man i 20 år och alkoholen har alltid tagit stor plats i hans liv. I perioder har jag "satt ner foten" och då har det varit lite lugnare ett tag, för att sedan eskalera igen. Så här har karusellen snurrat och snurrat varv efter varv. Under hösten har jag sett hur hans missbruk blivit värre och värre, men den här gången gjorde jag ett medvetet val att bara låta honom vara, inga förmaningar, inget tjat och inga krav på att han skulle minska sitt alkoholintag.

Kulmen nåddes i lördags då han var ute för att ha lite "trevligt" med en kompis. Kl 2 ringer min telefon och det är polisen som informerar mig om att de har hittat min make gående längs en stor väg utan skor, jacka, plånbok och telefon. Dom kör hem honom och han är verkligen aspackad och har ingen aning om vad som har hänt eller vart han har varit.Det var den här händelsen som fick mig att hitta hit, jag har de senaste dagarna befunnit mig i nåt slags chocktillstånd där jag knappt kan tro att det som hänt är sant. Hur kan man försätta sig i en sån situation, vad som helst hade kunnat hänt. Jag pendlar mellan ilska, sorg och besvikelse. Att läsa här har givit mig nån sorts styrka i alla fall. Igår skrev jag ut skillsmässopapper och visade honom. Söker han inte hjälp (vilket jag aldrig förut har krävt) förlorar han mig och barnen.

etanoldrift

Hej och välkommen!
Ja du har säkert redan surfat runt och läst våra historier?
Jag önskar för er skull, att ditt ultimatum får någon effekt!
Det är inte säkert, men hoppet är det sista som försvinner...
Och det enda vi kan göra, är att lämna över ansvaret för nykterhet på den som dricker!
Vi kan inte göra dem nyktra, vi kan inte ta ansvar för at de inte dricker eller ibland ens få dem att inse att de har problem...
Fortsätt gärna att läsa och skriva här
kram /e

Nickanna

Jag har också levt med min man i 20 år och det har eskalerat mycket på slutet. Han hamnade på hotell när han inte tog sig hem och jag fick åka in och hämta honom dagen därpå för att han tog sig inte hem själv. Har också funnit mycket tröst i det som andra skriver här och gjorde precis som du, önskade en trevlig utgång utan förmaningar och alla gånger jag gjort det (och litat på honom) har han druckit som om det inte finns någon morgondag.

Vilken otrevlig "överraskning" att få kontakt med polisen. Hur reagerar han själv på det? Har han kunnat ta in hur allvarligt läget är? Visar han någon ånger alls?

stenbock

Ja, jag hoppas att han den här gången inser hur pass allvarligt det faktiskt är och att mitt ultimatum blir en ögonöppnare. Vi får väl se, just nu verkar det som om han inte vill prata om det. Jag tror faktiskt att han skäms och jag vet inte riktigt om det är ett bra eller dåligt tecken.
Men jag har nog landat i att det är inte upp till mig längre, utan det är hans ansvar att bli nykter.
Det är så skönt att ha hittat den här sidan, ibland tror man att man ska bli tokig och så läser man här och inser att så inte är fallet.
Kram

Så illa är det. Blur man aspackad vet man inte vad man gjort ich gar minnesluckor mm. Vi får hoppas han får en tankeställare om att han har problem och vill göra något åt det. Jag har varit askalas många gånger tyvärr och oftadt blir det inte bättre. Har varit lobad 2 gånger och det blev min vändning.

stenbock

Det har nu snart gått två veckor och han har varit nykter ända sendan han vaknade upp dagen efter att polisen körde hem honom. Han spenderar mycket mer tid med familjen och vill att vi ska hitta på saker tillsammans på ett helt annat sätt än förut. Han är även otroligt kärleksfull mot både mig och barnen. De gamla kompisarna som han tidigare drack tillsammans med, både rent fysiskt och genom att skicka sms till varandra om vad de dricker har helt upphört. Tidigare kunde han sitta en hel lördagkväll och skicka sms fram och tillbaka med bilder på vad som dricks och beklaga sig över vilken "surkärring" till fru han har. I helgen som gick skickade samma kille han var ute med när han fick skjuts av polisen hem, bild på när han satt och drack öl. När sms:et kom konstaterade min make högt att kompisen satt och drack öl, men han valde att inte svara på det.
Det här ser jag som en positiv utveckling, men jag litar fortfarande inte på honom och det är nästan som om jag väntar på ett bakslag. Trots detta känner jag mig mycket lugnare och den inre stress jag tidigare hade har nästan helt försvunnit.
Ett av mina ultimatum till honom var ju att han skulle söka hjälp för sitt alkoholmissbruk, och jag tänkte höra med er som har erfarenhet av detta hur jag gör nu. Han har själv inte tagit tag i detta och jag undrar nu hur mycket jag ska "lägga mig i"? Eller om jag kanske inte alls ska göra det? Ansvaret ligger ju hos honom, men hur mycket ska man hjälpa till?

Kraxen

Känner så igen mig i det du skriver och är just nu.
Jag/vi är i ungefär samma läge en skillnad är att hos oss är vi är "bara" vi två just nu, inga barn runt oss.

Jag har lagt en viss acceptans över att han dricker - det är han som måste ta tag i den saken, inte jag! men jag kan vara med bredvid.
Enkelt att säga men inte helt lätt att leva upp till.
Som du skriver - vem ska göra vad och hur?!
Jag kan känna att man vet så mycket men att i handling få ork och verkligen göra det som krävs är en svår bit.
Som sagt du är inte ensam - här sitter en till.

Kram

linker

Vi är många som känner igen oss. Jag har skrivit mycket i min egen tråd men tar ett uppehåll från den ett tag.
Tror att förmågan att skämmas är viktig och kan leda till förändring. Du gör nog rätt som ligger lågt ett tag.

stenbock

Ja, Kraxen det är skönt att veta att man inte är ensam om denna situation. Att hitta den här sidan har nog varit min räddning tror jag. Att få ventilera känslor och tankar med människor som vet precis vad man går igenom är ovärderligt. Vi får helt enkelt stötta varandra. Har läst lite i din tråd och känner verkligen igen mig i det du skriver.

Jag blev helt tagen av att läsa om din situation Linker, du är en otroligt stark person, stor kram till dig!

Nu har ännu en nykter helg passerat, dock inte lika smärtfri som förra. Tidigare var fredagar, lördagar och ofta även söndagar vikta till alkoholen och han hann knappt hem innan den första klunken skulle ner i strupen. Jag kände en tydlig spänning i luften när han klev över tröskeln i fredags och jag misstog mig inte. Det hann inte gå speciellt länge innan han vart sur på mig för en skitsak. Förr var detta alltid en ursäkt till att dricka, men den här gången skulle hela familjen iväg på bio.
Lördagen kom och han var fortfarande sur, vilket ökade min oro...Ska han dricka eller inte...Han valde att vara nykter, men var fruktansvärt rastlös och var tvungen att göra någonting hela tiden. När söndagen kom var plötsligt denna irritation och surhet som bortblåst och hela familjen gick till skogen där vi grillade och hade en riktigt mysig dag. Hur ska man hantera detta, jag förstår ju att det handlar om abstinens och att han brottas med suget, men hur ska jag bära mig åt i dessa situationer? Prata med honom om det eller ignorera att han är sur...? Känner mig lite vilsen inför detta, ska det vara så här nu varenda helg eller.
Jag har inte pressat honom angående att ta hjälp, men efter denna helg känner jag att han verkligen skulle behöva det för att lära sig att hantera begäret. Hans surhet påverkar ju hela familjen.