Min pappa har lämnat min mamma för en annan kvinna. Hon är mitt i återfallet som hon tog när hon fick veta. Hur hjälper jag en 70+ alkoholiserad kvinna som känner att hon inte har något att leva för? Hon har barn och barnbarn som vill finnas för henne men det verkar inte räcka för att hon ska ta sig ur det jag tror är en depression och en djupt rotad alkoholism. Hon har varit på rehab många gånger men hittills har det inte hållit mer än några månader.

Hej AnnaLinneaU och varmt välkommen till Forum för anhöriga!

Du beskriver en mycket tuff situation, för både dig och din mor, kanske även din far. Du är oroad över din mor och misstänker att hon har en djup depression, plus alkoholproblem och har sökt hjälp tidigare för sina problem. Det låter som många saker för din mor på en gång och det låter inte konstigt att det kan kännas hopplöst för henne. Som du skriver kan hon behöva hjälp, samtidigt behöver hon vilja ta emot den.

Vet inte om du kan tipsa om oss och kanske Alkohollinjen 020-84 44 48 som ändå är anonymt, som ett steg. Att hon vet att du finns där, ni finns där betyder mycket för henne samtidigt behöver hon ta steg att ta emot hjälpen.

Hur ser ditt stöd ut, hur mår du i allt detta? Oavsett vad din mor väljer att göra funderar jag på hur du mår, många gånger mår den som är bredvid lika dåligt på ett annat sätt och kan behöva ta hand om sig själv, kanske få stöd professionellt eller av vänner.

Modigt och klokt att du startade en tråd här och sträckte ut en hand, på det sättet kan vi härifrån ge stöd på det sätt som går över nätet. Skriv gärna mer och berätta hur du har det och hur det går, om du vill. Ibland kan det ta lite tid innan en tråd får fart.

Hoppas du finner mycket som kan bli hjälpsamt här inne och får flera svar som du kan ta stöd i.

Varma hälsningar,
Rosette
Alkoholjhälpen & Anhörigstödet