Hej,

Jag har varit tillsammans med min partner i snart 2.5 år och han har vart nykter 3 år.

Vi har det fantastiskt för det mesta men med jämna mellanrum blir det något som exploderar och han blir arg, beskyller mig, extremt kontrollerande , hotar och lämna eller våldsam? Han har inte slagit mig men slängt möbler, i väggen , vägrar att låta mig vara ifred om jag ber om det etc

Han blir alltid ledsen efter och ber om ursäkt men jag vet inte hur jag ska ta flera ursäkter? Det känns som jag tappar mer och mer själv respekt och dessutom normaliserar hans beteende när han lovar att det är sista gången och det sker igen?

Vi har gått hos par terapeut och han går på möten och har sponsor. Vad mer kan man göra? Det är alltid som om han tror sig ha ett nytt breakthrough varje gång något gått för långt och han har lärt sig nu vad han behöver göra.

Jag älskar honom men känner att jag inte kan göra mer än vad jag gör. Jag önskar att det skulle vara sista gången och det har sagts så många gånger nu? Hur vet man om det kan ske?

Hej! Jag lärde mig här inne att bara för att alkoholisten är nykter så är beteendet inte borta. Jag kallar det alkoholist beteende. Man säger också att de lever nyktert med vita knogar.
När min man inte klarade av att vara nykter lämnade jag honom och när han till och från lovade dyrt och heligt att aldrig mer dricka fick jag reflektera om jag, fast han inte söp-ville leva med någon som lever nykter med vita knogar. Det ville jag inte.
Det du nämner finns inte i en frisk relation. Vad vill du ha ut från relationen? Familj? Barn? Sätt på andra glasögon, tex en närståendes eller en god vän, titta dig i ditt liv med honom. Vad ser du?
Om du säger tex "händer det i gen-vill jag lämna" , är det bra att stå för sitt ord. Det är inte lätt. Tog flera år för mig. Mängder av hot. En dag fullföljde jag.
Skriv här. Läs. Skriv för din egen skull med, dokumentera. Det är viktigare än man tror för man förtränger. Glömmer. Lycka till!

musse123123

Tack @EsterHanna

Jag förstår att en nykter alkolist inte beter sig nyktert. Tack för du skriver det. Och även att du förtydligar vad som inte är normalt i ett förhållande. Det är lätt att överse eller att ha blivit van.

Jag har sagt att jag ska lämna om det händer igen. Jag har gjort det under en vecka eller en månad men sen har det blivit bra och sen hänt igen. Jag vill ha barn men har sagt till att det inte kan ske innan vi haft åtminstone en längre tid utan stora konflikter och utbrott. Har du något tips på var man ska vända sig? Vem man kan prata med för att få någon förståelse för vad som kan göras etc?

musse123123

Tack @EsterHanna

Jag förstår att en nykter alkolist inte beter sig nyktert. Tack för du skriver det. Och även att du förtydligar vad som inte är normalt i ett förhållande. Det är lätt att överse eller att ha blivit van.

Jag har sagt att jag ska lämna om det händer igen. Jag har gjort det under en vecka eller en månad men sen har det blivit bra och sen hänt igen. Jag vill ha barn men har sagt till att det inte kan ske innan vi haft åtminstone en längre tid utan stora konflikter och utbrott. Har du något tips på var man ska vända sig? Vem man kan prata med för att få någon förståelse för vad som kan göras etc?

Tror alanon skulle vara jättebra för dig. Där skulle du kunna lära dig mycket, få insikter och stöd och kanske en sponsor att ringa vid behov. Där skulle lära dig vad ett tillfrisknande är, inte alls bara att vara nykter vilket du själv insett. Du skulle också lära dig vad du kan påverka. Leta på nätet efter lämlig grupp.

@musse123123 Om du googlar din kommuns namn samt "anhörigstöd" eller "närstående till missbruk" eller liknande så hittar du samtalskontakt där. Det är lagstadgad och finns i alla kommuner.