Hej!
Min pappa 75 år är alkoholist. Han dricker sig berusad varje dag och har gjort detta i ca 10 år. Vi i familjen har påpekat detta under alla år men han tycker inte det är ett problem då han ”sköter sig”. Går ut med hunden, betalar räkningar och aldrig blir elak. Nu har det kommit till en gräns känner jag. Han får abstinens blir skakig i hela kroppen på förmiddagen, innan han knäcker första starkölen kl 12-13 och går vidare på vinet. Han super för ca 4000kr/månaden trots att han och mamma kämpar med ekonomin. Sover över 12 timmar om dagen och han försvinner mer och mer in i alkohol-dimman. Svårt att ens få något vettigt ur honom längre. Antingen har han kraftig abstinens eller så är han full. Det är vidrigt att stå och se på när någon super ihjäl sig.

Vi barn och mamma känner att vi måste försöka få honom att inse problemet och att han behöver komma till ett behandlingshem. Det verkar finnas privata och kommunala behandlingshem. Jag tror det är viktigt för pappa att han blir bemött på ett bra sätt så att tiden där blir så lyckad som möjligt.

Är det värt att betala flera hundra tusen för att få honom till ett privat behandlingshem eller är de kommunala lika bra på att behandla?
Vad är era erfarenheter?

Li-Lo

Hej och välkommen till oss på Alkoholhjälpen & Anhörigstödet.

Din oro och omtanke om din pappa är tydlig. Klokt av dig att sondera terrängen för vad som är möjligt att göra för honom nu. Om jag förstår dig rätt har han inte varit redo att ta emot stöd trots att ni försökt uppmuntra honom. Du är inte ensam, att väcka en annan persons motivation kan vara svårt, ledsamt och uttröttande.

Det finns så många olika vägar till ett problematiskt drickande och det finns flertalet vägar ur det. Svårt att säga vad som kommer fungera bäst för vem. Ibland får en prova olika saker och ibland repetera. Smärtan av att stå bredvid är precis som du skriver stor. Utifrån det du skriver om din pappa så är det ganska troligt att han vet att han dricker för mycket. Det behöver dessvärre inte betyda att han tror att han kan förändra det. Att försöka dra ner själv och inte klara det kan tufsa till självförtroendet. De flesta som dricker problematiskt vill sluta eller dricka mindre men har låg tilltro till att det är möjligt. Det är möjligt.

Vi kan tyvärr inte tillåta reklam för behandlingshem här men du ställer din fråga så fint. Du frågar efter erfarenheter och det kan andra användare naturligtvis dela med sig av. Utan att nämna namn. I slutänden är det din pappa som behöver välja. Att själv få välja är oftast det som ger bäst resultat. Oavsett metod. Ett steg kan vara att se vad just er kommun kan erbjuda. Det ser lite olika ut i landet.

Ett tips till dig och till din pappa är att resonera vidare med till exempel alkohollinjen. 020 844448. Även där är ni anonyma. Hur skulle det vara? Jag hoppas att andra svara här och berättar om det som kan bli hjälpsamt för er nu.

Vänligen
Li-Lo
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Jag vill nog säga att det är inte värt flera hundra tusen för en behandling man inte vet vad det leder till. Några garantier får man ju inte. Kommunen har ibland egna behandlingshem men det vanliga är att man anlitar olika behandlingshem utifrån det behov personen har. Ofta har man avtal med vissa behandlingshem, men det går att kringå. Har jobbat med det här under många år och det viktigaste är ju för din pappa att han får en nykter period, kan tänka klart och hitta sin egen motivation för att bevara sin nykterhet. Något mindre ställe kanske huvudsakligen med äldre personer och någon form av behandling för att få insikter och bli motiverad och hitta strategier för att förhindra återfall. Det som är oehört viktigt är att det är någon form av fortsättning efter avslutad behandling, kanske enskilda samtal eller om kommunen har någon uppföljning eller fortsatt behandling i öppenvård. AA är också ett jättebra alternativ när han kommer hem. Ibland besöker behandlingshemmen AA möten under tiden man är där. För att få komma till behandlingshem ansöker du hos kommunen/socialförvaltningen. Finns ofta även hjälp att få för anhöriga hos k9mmunen och sen finns ju Alanon. Lycka till och säger din pappa nej så är mitt råd att ta ändå emot hjälp för er egen del.