Min man vet om att han dricker för mycket han påpekar det ofta och att han vill sluta.. Men han säger också att det är svårt och att det är som om jag skulle sluta snusa.
Efter att ha läst mycket förstår jag honom verkligen! Det är tufft och jävligt jobbigt men jag blir så arg, frustrerad och leden!! Han vet inte när han ska sluta dricka. Jag mår så dåligt över allt detta och är nog väldigt medberoende men jag vet inte hur jag ska göra eftersom jag älskar han så mycket!! Vet inte hur jag ska formulerar mig det är så mycket mer men allt känns jobbigt och det jag vill känna tror jag är att jag inte är själv.. Usch allt är så jävla jobbigt så jag går sönder snart

@YF7xnpm9, nej du är inte ensam! Jag hittade detta forum för drygt en månad sen och är helt överväldigad över hur mycket fina människor det finns. Människor som är i liknande situationer och som gärna delar med sig av råd o tankar.
Din man verkar ju medveten om att han dricker för mycket och det är ett steg på vägen tror jag. Jag har förstått att det går inte att få någon annan att sluta dricka om den inte vill själv. Hjälp finns att få både från sjukvården och kommunen. Men det är inte lätt. Alkoholmissbruk är så skambelagt och det krävs mycket för att orka blotta sig.
Bra att du skrev här! Det är en början för dig, för det är inte lätt att stå brevid, maktlös och ensam, full med en massa känslor!
Stor kram till dig❤️

Känner igen det. Mitt ex som drack 9 glas vin om dagen sa samma. "Behöver nog ett uppehåll nu", "inget vin idag", "blev för mycket igår" men jag såg inte att han förmådde agera på det. Han hade druckit i 10-15 år då ungefär och alkoholen var (är) hans snuttefilt.

Förstår att det är jobbigt att titta på förfallet, men om de inte vill ändra sitt beteende eller söka hjälp för det så finns det bara en sak att göra, och det är att du funderar på ditt beteende. Vill du vara medberoende? Vill du sätta ner foten? Vill du ställa krav på att ert umgänge ska var alkoholfritt? Du ska inte behöva må dåligt över hans missbruk.