Hej,
Min sambo och pappa till våra 2 barn dricker alldeles för mycket. Han är inte en ”typisk” alkoholist enligt mig. Inte så att han behöver ta en återställare på morgonen och dricker inte och kör bil osv. Men dricker nästan alla dagar i veckan ibland bara 8 cl cognac men vissa dagar en hel flaska starksprit. Är själv konflikträdd och har försökt intala mig själva att det inte är något problem. Men börjar tära på mig, jag som tar hand om hemmet och våra barn. Ikväll storgrät båda barnen (1 och 5 år gamla) när jag skulle natta ena barnet och pappan det andra barnet så jag var tvungen att springa emellan och trösta. Hur ska jag göra? Och hur påverkas barnen av det hela?
Min sambo hotade med att ta livet av sig i slutet av november när han hade druckit alldeles för mycket och polis letade rätt på honom och fått viss hjälp från vården nu.
Ledsen för långt inlägg och osammanhängande men hoppas få hopp och råd! Tack!

Hej tilda90 och varmt välkommen till forum för anhöriga!

Du och barnen och din sambo befinner er i en tuff situation och har gjort länge. Vad bra att du vänder dig utåt för stöd. Det låter som du tänkt på det länge och det kräver både mod och kraft att göra det, bra gjort verkligen!
Han verkar må mycket dåligt och har ett alkoholproblem. Han har fått viss hjälp via vården gällande sitt psykiska mående samtidigt oklart om alkoholen har tagits upp. Du funderar på hur barnen påverkas och du vill veta vad du kan göra.

Det är vanligt som du skriver att under en tid försöka intala sig att det en ser inte är ett problem, eller ha hopp om att det ska gå över eller bli bättre, ibland kan det behövas lite hjälp på olika sätt för att det ska kunna bli det.
När det gäller barnen är det som jag misstänker du själv är inne på, barn påverkas och redan små barn märker av när en förälder dricker. En viktig skyddande faktor är att det finns en nykter förälder där och som du, lyfter och försöker se vad som går att göra kring detta.

Det låter dock som detta i längden blir ohållbart för dig, många gånger mår den som själv inte dricker minst lika dåligt och själv kan behöva stöd. Det kan vara svårt att veta varken ut eller in och då kan det vara hjälpsamt att få stöd utifrån. En del vänder sig till kommunen där det ofta finns stöd för anhöriga, går till sin vanliga vårdcentral eller en beroendemottagning. Att få prata med någon och reda i allt brukar kunna vara hjälpsamt. Vad tror du om det? Vad skulle kännas som ett bra steg för dig just nu?

Om du skulle vilja har vi även en stödtelefon, Alkohollinjen 020-844448 dit kan en ringa som anhörig, utan att ge personuppgifter, och prata kring er situation och även där om du vill få stöd kring vart ni kan får ytterligare mera stöd.

Såklart, fortsätt gärna skriva och läsa här, ibland tar det lite tid innan en tråd får fart och du lär få flera svar här framöver. Du kan alltid om du vill ta kontakt med oss på admin om du vill ha stöd och hjälp under fliken ”fråga oss”.

Igen, varmt välkommen!

Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet