Hej på er! Var ett tag sen jag skrev något och det har såklart sina anledningar. Min kära "alkoholist" som jag trodde nått botten av sin karriär hade ytterligare växlar att lägga i när allt kom till krita. Sommaren gjorde sitt intågande och efter att hon skött sig nån månad, faktiskt hittat ett arbete som hon verkade sköta och sa sig själv ha sökt hjälp så hade jag lite hopp om livet.

Sen började det... Jag hade den otroliga turen och lyckan att faktiskt träffa någon som det sa klick med. En helt fantastisk tjej som snabbt satte sig in i och förstod problematiken kring mitt kära ex och alkoholist. I början av Juli så berättade jag detta för min "alkoholist" och då sa det pang. Min nya, jag, mina föräldrar, vänner och bekanta fick direkt ta emot hot om att både dödas, sänkas med mera. Hon skulle anmäla mig och min nya tjej för att vi knarkar med barn hemma (villket hon även gjorde). Hon började igen dricka med vår dotter hemma, körde bil (igen på fyllan), blev av med jobbet och nu stundar en kommande vräkning från hennes boende tyvärr. Gällande hennes anmälan mot mig så lades den såklart ner fortare än kvickt då hon är känd hos socialen och polisen sen tidigare och var dessutom full när hon ringt dom.

Men som ämnet antyder så tänkte jag skriva om något annat. Något jag märkt sen jag nu umgås med en tjej som inte är alkoholist, som inte får "flippar", som inte exploderar, ljuger, bedrar och manipulerar. Jag har även i vår nya relation reagerat på mig själv att ha "koll", ofta fråga hur hon mår, leta efter tecken på att nåt inte stämmer osv osv. Vi hade en incident som inte var särskilt stor och som hon inte ens märkte av men för mig var den rätt talande. Vi var på semester med mitt och alkoholistens barn ute vid min sommarstuga. Vi hade pratat innan om att åka båt, bada och sola osv med kusinbarn med mera som var på plats hela dagen. Vi hade köpt med oss en god flaska vin och en fin middag till oss. Tanken var att när den lilla somnat så skulle vi njuta av en middag ihop och bara få vara vuxna. Under kvällen så ville alla barnen på plats få sova i en båt vi har där då det är otroligt mysigt och kul. Jag sa att vi kan göra det imorgon och att det är bättre å sova i stugan ikväll (vill inte ha massa barn sova själva i båten utan att man är på plats och vi skulle ju ha en fin middag). Min nya tjej svarar direkt att "självklart kan alla sova i båten ikväll om barnen vill det", hon såg det som något mysigt och ville direkt skjuta på vår middag till en annan dag. Jag fick direkt röda flaggor i mitt huvud för hade min kära "alkoholist" sagt något sånt hade det inneburit en explosion senare, jag hade svikit henne då vi skulle dricka vin. Jag hade fått skäll å gap å skrik å höra hur jävla dålig jag är som alltid ska låta barnen få som dom vill osv osv.... För min nya var detta en självklarhet, vi myser med barnen och kan ta vår middag en annan kväll. Hon gjorde antagligen som vem som helst normalt funtad person. Låt barnen gå först! Incidenten i detta var alltså nåt så enkelt som att jag direkt oroar mig för vad som ska gå fel när någon gör något normalt. Inget gick ju fel utan vi hade en mysig kväll å spelade yatzy med godis å chips. Ingen exploderade, ingen skrek osv osv... Men i mitt huvud så pågick en oro, en rädsla om när det går illa och exploderar.

Ett tydligt tecken på medberoende och hur man haft det under alla år. Ett sjukt och skadat beteende som jag nu äntligen ser slutet på med lite hjälp från en ny person i mitt liv.

Min "alkoholist" lär fortsätta nedåt i livet men med lite medvind och fler positiva upplevelser som tidigare vart mardrömmar så kommer man hitta sin väg.

Livet blir bara bättre...

@Haga
Härligt att höra att du hittat en tjej och att den relationen är sund. Fint att hon också förstår problematiken. 🥰

Jaa ... gamla vanor sitter i. I ett medberoende är man ju alltid redo för ett kaos, vad kan komma att gå fel. Man är så på sin vakt. Att aldrig kunna slappna av. Det går inte om av sig själv över natt.

Allt gott till dig 🌹

@Tröttiz Tack, ja är verkligen en ny ganska konstig känsla att inte gå omkring och oroa sig för när hon ska spåra ur, bli förbannad, när förändras hon osv osv. Nu kommer ju min alkoholist gäcka mig lång tid framöver då vi har barn ihop men är ändå en distans man får som är viktig.

Nu ska man bara jobba bort all oro och se till så man inte för över den till nästa person som absolut inte förtjänar det beteendet. Kommer säkert gå bra men är inte det lättaste att gå från att det normala är alkohol, konstanta bränder att släcka, explosioner och konstigheter om vartannat som man konstant ursäktar och mörkar. Till att det normala faktiskt är att veta att det inte är några explosioner, man kan dela en flaska vin utan katastrofer, man behöver inte oroa sig eller ursäkta osv... Som Alladin sa.... En helt ny värld :-)

@Haga
Lite i taget ... Du verkar ju ha god kommunikation till din nya om hennes problematik och det du varit i tidigare. En god kommunikation tror jag är A och O i detta, och annars också förstås.
En helt ny värld som du säger öppnas.

Var på middag häromdagen och hörde ett "ptsscch". "Åh nej, vi har ju inte ens börjat med middag", hann jag tänka.
Kändes som hjärtat började slå dubbelslag. Vissa situationer, ljud sätter igång stressreaktion. Hur ett ljud kan trigga i gång så mycket. Det visade sig att det "bara" var en läsk som öppnades. 🙄
Tid behövs ... Och däri tålamod.

Sköt om dig, och er! 😉
🌹