Hej jag ligger i en extra säng på ett sjukhus och försöker fatta den här veckan besked
Min fru har haft alkohol problem i många år och dem har eskalerat dem senaste åren för två år sedan fick hon tömma vätska I buken första gången var inlagd blev hem skickad covid då så jag kom inte in på avd
Sedan har hon varit in o tömmt någon gång till över dagen
Och nu här i somras började benen svälla upp och vätska börjar läcka ut i sår på benen jag försöker få henne söka vård men nej nej hon ska inte in läkaren säger att de är normalt när e är varmt
Veckorna går hon börjar bli lite sladdrig och lite desonterad i vardagen vi åker på en liten resa v 31 och hon snubblar slår upp knät vätska kommer för och så med blod hon jätte trött orkeslös
Hon får komma in på vc för att lägga om benen får en akut remis för lågt blodtryck vi åker till akuten prover tas och de konstateras att hon har låga värden natrium och hon läggs in på iva jag åker upp dag två o hälsar på hon mycket piggare och dem pratar om flytt till avd nästa dag närmare hemmet
Dagen efter ringer läkaren berättar att hon blivit sämre o jag bör komma dut igen när jag möter sköterskan i dörren slår hon ner blicken direkt
Väl inne på iva får jag träffa läkaren han är ärlig berättar att de är riktigt illa med hennes lever och han tror inte de kommer gå att göra något mer än god omvårdnad o palliativt
Barnen kommer får samma besked
Hon får komma närmare hem dagen efter på ett annat sjukhus piggnar hon på sig i början på veckan kommer upp och ut men diagnosen är den samma dagen efter blir hon tröttare sover hela dagen nu inne på dag tre hon har gått in något som.kallas leverkoma är nästan helt okontaktbar bar
Jag vet ja är jätte dålig stavningen men vill bara berätta min historia om denna äckliga sjukdom och ni som kan få hjälp ni vill nog inte berätta för era anhöriga när de är försent
Ta hand om er 🖤

Så tragiskt och förhoppningsvis nyttigt att läsa både för beroende och anhöriga. Hoppas ni kan ta vara på tiden och göra något fint av den. Tack för du skriver så värdefullt.❤

@gros19 tack ja vi är vid hennes sida så mycket vi kan och orkar ja om man bara kan få en att söka hjälp i tid så har man ju gjort något
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

@medis69 Käraste du. Ja, jag började gråta när jag läste ditt inlägg nyss, det är en så sorglig och vidrig sjukdom, som "staten" tillåter, finansierar, och tjänar skattepengar på. Det är en så vidrig paradox, som stinker dubbelmoral lång väg. Har själv en vuxen dotter som nu är så långt i sitt missbruk, att jag befarar det allra värsta. Min älskade lilla dotter. Hur jag har sett denna vackra, glada, intelligenta, roliga, underbara unga människan, bara på några år, förvandlas till ett "vrak" som endast klara av att "piggna till" så pass, så hon orkar ta sig ut för att köpa mera sprit. Annars har allt annat försvunnit från hennes personlighet. Hon avvisar mig, vill vara ifred med sitt missbruk. Jag lider verkligen med dig, in mitt djupaste. Så mycket spill av liv. 😢😢😢

@Microduken Min älskade fru har kämpat färdigt 🖤 jag är så tom så orättvist snälla snälla försök förstå att ni som är sjuka gör ett försök i alla fall att få vård 😥

Beklagar verkligen sorgen. Är övertygad om att du gett din fru det allra bästa. Vissa vill bara inte skiljas från alkohol... Det är en vidrig process du tvingas igenom. All styrka. Dock fick hon vara som hon ville utan skuld från dig. Väldigt fint och värdigt. Tänk på allt fint ni haft och vad du gör belasta inte dig själv. Du gav henne så mycket frid man kan när alkoholen helt tagit över. Det går inte tvinga någon att sluta. Alkoholen är slugare än så. Den tar sig igenom minsta spricka och bara äger. Det var enbart hon själv som kunde fatta beslutet att sluta. Du gav henne allt och lite till oavsett att hon valde annan väg.

Ta hand om dig fina man. Du är beundransvärd och verkligen värd att leva utan denna drog ska jaga din vardag 🤗. Till din fru. Vila i frid. Äntligen kan flaskan läggas åt sidan och allt annat vackert som är du framträda.