...att mannen i mitt liv, min stora kärlek sedan många många år tillbaka, inte längre kan kontrollera sitt drickande. Än så länge sköter han sitt jobb oklanderligt. Övrig tid dricker han, mest vin. Vi bor inte ihop men han är hos mig på helgerna och även någon dag i veckan. När han kommer hit har han alltid en bag-in-box med sig (om det inte redan finns en här sedan förra besöket). Senaste helgen hade han två. Han sover större delen av tiden. När han går och lägger sig på kvällen tar han med sig ett glas vin och ställer vid sängen. Sen går han upp på natten och fyller på, flera gånger.

Han har druckit för mycket i många år men detta är bortom all vett och sans.

Själv dricker jag i princip ingenting och har aldrig gjort det, tycker helt enkelt inte det är gott och lägger hellre pengarna på annat.

Det som är positivt (tror jag?) är att vi har en rak och ärlig kommunikation om hans drickande. Jag försöker att inte komma med pekpinnar och jag håller inte på och kontrollerar honom, det hade ju ändå inte hjälpt. Frågar jag honom i telefon om han är full så svarar han ärligt ja, och frågar jag honom hur mycket han har druckit så verkar han inte ha något behov av att försköna sanningen. Vi grälar aldrig om hans drickande.

Att få honom att söka hjälp är dock helt omöjligt, tvärstopp, finns inte på världskartan. Jag vet inte riktigt vad det är som skrämmer honom, om det är rädslan att någon ska "ta ifrån" honom alkoholen eller vad. Hade någon kunnat det så hade det naturligtvis varit gjort för länge sen men det argumentet biter inte på honom.

Han är djupt deprimerad men har varit det så länge att jag tror han är rädd för att förlora depressionen också. Den vet han åtminstone var han har... Han väger 30 kg för mycket, har högt blodtryck och minnesluckor.

Jag vägrar i alla fall att bli medberoende. Jag fortsätter med mitt eget liv och jag fortsätter att älska honom. Han får vara delaktig i mitt liv när han vill och orkar, och resten av tiden får jag se till att ha ett eget liv. Jag försöker att inte tänka på att han kan dö när som helst.

Jag vet inte riktigt vad jag ville med det här inlägget. Kanske bara skriva av mig lite. Eller kanske kanske har jag ett litet hopp om att någon kan ge mig ett gott råd på vägen...?

Jag skulle vilja säga att du nog förmodligen är medberoende även om du inte vill kalla det så.
Att frivilligt leva i en relation med någon som hela tiden väljer att berusa sig istället för att leva livet nyktert tillsammans med dig är väl kanske inte förstahandsvalet om man får välja.

Men nu har du gjort det och är i det.
Att man inte grälar eller kommer med pekpinnar betyder inte att man inte är medberoende.
Men när man aktivt är kvar i en relation med någon som är så sjuk och som inte frivilligt försöker förändra sin situation tyder ju ändå på att man kanske inte har en helt frisk syn på vad en relation ska innehålla?

Det spelar kanske inte så stor roll vad man kallar det.
Du har valt att fortsätta leva i en relation med en människa som är sjuk i alkoholism och följderna av den alkoholismen är troligen depression och kanske också det höga blodtrycket.

Fråga kanske dig själv varför du lever kvar i det.
Vad ger det dig som inte en frisk man kan ge dig?
Vad har gjort att du valt att vara kvar?
Är det kärlek?
Är det känslan av att vara viktigast i världen?
Eller något annat.

Jag vet att det är hårda ord och att jag kanske tafsar på ditt innersta som ingen har något att göra med.
Jag vet så väl vad kärlek från en beroende människa betyder.
Den är äkta och genuin och så nära himmelriket man kan komma när allt är bra.
Men jag kan inte påstå att den är riktigt frisk.

Den bygger ju någonstans på en obalans där vi den anhöriga är starkare och vet bäst och liksom offrar oss som stannar kvar trots att alkoholisten fortsätter att dricka.

Men vi har ett val.
Den som dricker har ibland inte det om de ramlat alltför djupt ned i sin sjukdom.
Att förvänta sig viljan att upphöra med det enda som säkert ger de tröst och lindring och inte ställer svåra frågor är kanske en utopi?

Nu skriver jag av mig väldigt mycket egna tankar,du får sålla ut vad som kan gälla dig och är förenligt med dina livsval.

Jag skulle göra om min livsresa med mitt ex igen om jag inte hade byggt upp egen kraft nu under dessa två år.
Han står fortfarande i kulisserna och väntar,men han har inte slutat dricka.

Så mitt råd till dig då du ändå valt att skriva ned din livssituation här är:
Fundera om det är såhär du vill att ditt liv ska se ut om 1 2 och 3 år.
Förmodligen gör den det om du inte börjar göra förändringar.
Han kommer troligen inte att göra det.