Hejsan.
Jag har en nära som varit alkoholist i säkert 10 år. Han har äntligen erkänt sitt missbruk för alla sina nära och nu ber han om hjälp och stöd.
Vad finns för möjligheter för honom. Hur går man till väga för att få hjälp professionellt?
Jag har lovat honom att finnas där, att hjälpa honom med det praktiska för att hitta hjälp men känner mig rätt borttappad.
Skulle verkligen uppskatta råd här..

Fågelfenix53

Hej, var själv i samma situation i förra veckan med min man. Jag pratade med Alkohollinjen som det heter, fick prata av mig med en urgullig kvinna, sen vände jag mig också till en alkoholpoliklinik, dit jag ska om en vecka och få prata av mig. Fanns också i min kommun ett beroendeteam inom kommunen, som också kan åka hem till personer om det behövs.
Men slutligen för att han skulle få hjälp med sin abstinens så hamnade vi på psykakuten och där fick han hjälp och medicin. Så än så länge är det lugnt, får se vad som händer framöver.... Några tips hoppas jag

Nettan 2

Socialsekreterare på Socialförvaltningens missbruksenhet, Beroendemottagningen/team i Kommunen. Avgiftning på sjukhuset. Anonyma alkoholister. Säg ja till hjälp på behandlingshem och/eller öppen vård. Viktigt att ta hjälp av allt nu när han själv vill. Lycka till!