Hej!

Jag har lämnat min 30-åriga alkoholist. Det slutade på ett av hans alkoholterapimöten. Jag hade bestämt mig innan och pratat med honom om mina känslor och tankar, så det var inget som kom som en chock för honom. Det var skönt att dela min historia med terapeuten. Det känns skönt att hon vet vad jag tänker och på något sätt kan ta över min del av ansvaret för hans tillfrisknande. Der ansvaret som jag lagt på mig själv. Första kvällen var det så lungt och tyst i mitt huvud. Någon slags stilla ro utan rörighet. I kombination med stor saknad.

Efter det har vi haft sporadisk kontakt via chat och han kommer till hur mycket han älskar mig, att det inte kan vara meningen att det ska kännas så här dåligt, att han vill göra allt för mig osv. Hans ord har sån otrolig påverkan på mig. Jag är 100% säker på att mitt beslut att inte vara tillsammans med honom är rätt. Ändå får han mig att ifrågasätta det. Att tänka: Var det verkligen så illa? Vi kanske kan få det att funka trots allt. Jag vet ju att det logiska svaret är NEJ, det kommer inte att funka. Men varför påverkar han mig så som han gör?? En del av mig säger: "Du vet att du skulle bli djupt olycklig om du gick tillbaka." och en annan del som säger: "Du vill ju verkligen vara med honom. Gå tillbaka." Jag fattar inte vad som får mig att känslomässigt överväga att gå tillbaka efter all känslomässig misshandel jag utstått! Det skrämmer mig och jag känner mig svag.

Kvinna 50

Åh va jag känner igen mig i de du skriver. Jag känner precis som du men jag har gett mig själv ett år. Jag tänker att om ett år ska jag göra ett bokslut och har jag då känslor för honom så tar jag väl tillbaka honom. Fast innerst inne så vet jag att om ett år gått så finns det minimal chans att jag går tillbaka. De känns inte lika jobbigt när jag tänker så och i sommar ska jag leva livet och ha skoj. Vi har de bra nu jag och min dotter och hon mår bra. Jag vet inte hur länge ni varit ifrån varann men kanske kan du också tänka som jag..

Puffen

Åh, vad härligt att du och din dotter mår bra, Kvinna 50, och vad inspirerande att du lyckas hålla fast vid din plan! Jag ska försöka resonera som du : Att det inte behöver vara helt kört i fall att han skulle få ordning på sin tillvaro. Å andra sidan så är jag lite rädd att den tanken kommer få mig att hoppas och vänta ist för att gå vidare. Å tredje sidan så har jag ju svårt att gå vidare i alla fall... Jag har precis avslutat relationen så det blir förhoppningsvis mindre jobbigt med tiden. OM han ger mig den tiden. Och OM jag är stark nog att kräva den. Jag förstår inte varför det ska vara så himla svårt...

Kvinna 50

Jag tror att vi kommer att fixa de båda två. Nu bygger jag upp ett liv jag trivs i och de tycker jag att du också ska göra. Vi kanske ska ha längre tid än ett år? Kanske de är för tidigt ändå. Jag vet inte.
Men man måste ju få sörja också.. Jobbigt de här med avslut.