Hej.

Jag är helt ny här. Kanske är jag här i onödan. Jag vet inte. Jag är orolig för min sambo. Jag tänker att hen dricker för mycket och för ofta. Vi har semester båda två just nu och jag vet att det är vanligt med ökad alkoholkonsumtion. Min sambo är betydligt yngre än mig och jag minns att jag också drack mer och oftare i hens ålder än jag gör nu. Samtidigt kommer hen från en familj/släkt som dricker rätt mycket i jämförelse med vad jag är van vid från min egen familj/släkt, för att inte tala om hens vänner...

I helgen var vi iväg med några vänner. Vi drack alkohol allihop. Vin och öl. Jag blev också berusad. Det blir jag då och då, men det är kanske en gång varannan månad som jag blir lite rund under fötterna. Max. Sedan i fredags har hen varit berusad fredag, lördag och ikväll. I onsdags drack hen 3st 50cl 5,0 öl och 3st 50cl 5,7 öl samt någon 33a. Men då var vi på middag och detta intag skedde mellan 16:30-00:10 cirka. Det händer också att hen dricker något varje dag i perioder och då är det oftast inte bara 1 öl, utan kanske 3-5 öl och ibland även en whiskey.

Jag har pratat med hen om detta, trots att det är svårt eftersom ämnet är en sådan het potatis. Detta har lett till att hen självmant tagit några vita månader utspridda över året, en i taget, men då sitter hen mest hemma. Jag har talat om att jag är stolt över de vita månaderna och att nästa utmaning är att "leva som vanligt" under en vit månad, dvs umgås med vänner och gå ut på krogen nån gång etc men utan att själv dricka alkohol. Vi får se vad som händer. Jag hoppas att det fortsätter gå åt det bättre hållet, men jag är samtidigt orolig när hen knappt kan umgås med sina vänner utan att dricka och att det erbjuds alkohol vid varje familjesammankomst oavsett om det är fest eller söndagsmiddag.

Oroar jag mig i onödan? Vad mer kan jag göra? Och hur vet en huruvida det är ett reellt problem, alltså ett riskbeteende, eller om det är en själv som har andra referensramar som orsakar oron?

Du skriver om din sambos alkoholvanor, funderar på om det är ett problematiskt drickande eller om du överdriver. Många brukar fundera just på det, överdriver jag eller är det ett problem. Oftast om man har börjat fundera och lägga märke till hur någon dricker kan det vara klokt att lyssna på sig själv, det är troligt ett problem då. Sen utifrån de mängder du beskriver att hen dricker så är det ett riskfyllt drickande.

Du har gjort mycket för att påverka hen och bitvis har det haft effekt. Du tog upp det och sedan stöttade honom undertiden hen genomförde förändringen. Det är det man kan göra när man är bredvid, och att försöka ta hand om sig själv.

Hur mår du själv?

Varma hälsningar
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet