Hej, ny här. Är tillsammans med en alkoholist. Han har vid dom senaste fyllorna blivit väldigt elak och otrevlig mot mig. Varför är det bara mot mig tror ni? Mot andra är han så trevlig och glad.

Smultron

Hej Hundägare!
Jsg har inte svaret på det men min man är också likadan.
Försöker alltid trigga igång mig genom att vara elak och kalla mig allt möjligt fult.
Jag tror på något sätt att de har ångerst över sin egen situation och vill "ta ner "oss " till samma nivå som de själva är för att kanske må bättre. Min känsla äe i varje fall att min man är på något sätt avundsjuk på att jag mår bra. ( vilket man inte gör)
Det är så tröstlöst att höra allt skräp men en vän till mig gav mig rådet att inte bli förbannad och nappa på hans bråkighet.
Det skulle ju bara göra att jag mår sämre och tar bata energi.
Jag hoppas att du orkar
Kram

froken91

Min sambo gjorde exakt samma sak när han drack. I efterhand sa han att han inte ens menade det han sa, det var bara ordbajs som flöt ut på fyllan, helt utan anledning. Självklart tog jag åt mig av det han sa och var ledsen. Nu har han varit nykter i 3 veckor, och säger att samvetet kommer ikapp honom, han mår ofta dåligt över de som varit och de han sagt. Eftersom det inte betydde något, men förstörde så mycket.

Tösabiten

Min man är också elak mot mig på fyllan, bara mot mig. Det gör så ont att höra. Detta finns ju kvar inom en dagen efter medans för dem så är det borta dagen efter. Min man minns oftast inte vad han har sagt till mig. Jag har fått min man att sova i ett annat rum när han har druckit. Då kan jag gå och lägga mig själv när jag känner att han är på väg att bli elak. Tyvärr sätter sig det man får höra djupt inom sig. För mig dör nog lite av min kärlek för honom varje gång. Snart finns inget kvar......
En gång var han fruktansvärt elak mot mig kvällen innan julafton. Jag satt uppe och grät hela natten. Jag passade på och skrev ner allt jag kände. Det jag hade skrivit gav jag honom att läsa på morgonen. Det bet lite när han förstod hur fruktansvärt ledsen jag hade varit. Mina ord gjorde honom allt lite ont. Kanske kan det vara ett tips?

Blåklocka

Hej!
Jag tror också att den partner som är alkoholist känner sig lite bättre då de säger elaka och kränkande saker till oss, vi som står där bredvid.
Om de kan få oss att bli sårade, ledsna och känna oss som sopor, då mår de obegripligt nog lite bättre.
Jag brukar bemöta detta fylle- skitsnack med " nej, det här orkar jag inte lyssna på. När du är nykter får du tilltala mig. Punkt."
Kanske är det provokativt, men jag behåller iaf min känsla av värde inför mig själv...

Akvileja

Känner igen allt detta med elakheter i fyllan, något som han helt glömmer bort dagen efter. En gång spelade jag in honom med min lilla mp3-spelare, vilket han alltså inte lade märke till. Nästa dag spelade jag upp det för honom och han blev rätt chockad, kände inte igen sig själv. Det hjälpte ett tag, det blev bättre men inte så länge, så det känns inte meningsfullt att hålla på och "bevisa" hur illa han beter sig. Nu försöker jag att hålla mig ifrån honom när han dricker.

Fnurr

Jag tänkte skriva ett eget men såg ditt. Min fru dricker två - tre glas vin väldigt snabbt och sen lossnar det och hon säger nedsättande och provocerande saker. Jag försöker att inte svara på det men blir väldigt provocerad. Tänker tacka nej helt till att vara med om sådant.

Tycker inte ni ska stå ut eller hålla er borta. Ni förtjänar bättre. Verbal terror är lika illa som fysisk.

Gulle

Min sambos drickande blir värre och värre. Han dricker redan på morgonen på helger och sover hela dagen. Han blir så elak mot mig. Jag vill bara försvinna. han har 2 barn som bor här varannan vecka som jag ofta får skydda. Hans mamma var alkoholist och han gör samma sak mot oss som hon gjorde mot honom när han var liten. Jag får höra att allt är mitt fel.
Med tiden och elakheterna har jag blivit svag och ledsen. Vet inte hur man lämnar. Ge mig råd.

Btt

Bara gå lämna.
Varför ska du sopa upp det människor ställt till.
Bara gå, larma för de små så att någon tar hand om dessa. De far ju illa

Samma här med elak odräglig man.
Tror också att han känner sig så dålig när han ser att det går bra för mig. Klarar mitt jobb bra, ser okej och fräschare ut, hsr vänner och ett socialt liv och då gör det nog ont och blir en avundsjuka som gör att han måste trycka ner mig.
Jag försöker art stänga av mina öron så mycket jag kan. Det var en som så till mig att du måste välja dina strider för det är du som mår sämst efter bråken. Det är inte värt att tjabba emot och försvara sig så länge alkoholen är inblandad för det går bara inte fram vad man säger då.
Nej, vi ska banne mej inte behöva höra på allt elakt som sägs och sen låtsas som inget dagen efter. Det är inte okej

Hej
Ny här.
Just nu ligger min man på soffan efter att ha klämt i sig sprit vin och öl.
Kallar mig fula saker som han inte kommer ihåg imorgon. Detta är inte första gången.
Jag blir så trött.
Jag dricker inget för att ha kontroll.

Mutatio

Hej, Gulle
Mitt råd är, gå och prata med en präst. Det hjälpte mig enormt i min situation!! (smutsig skilsmässa) De är gratis och mkt kompetenta o långt mkt bättre än vårdcentralerna.

Stark eller svag

Känner igen mig i det du skriver.
Eftersom vi har 2 barn, känner jag alltid att jag måste ha koll på situationen och dricker väldigt sällan något själv.
Det är jag som näst intill har blivit nykterist, fastän jag inte har problem med alkohol.
De kvällar han dricker slutar oftast med att han säger elaka saker tills han somnar och vi (resten av familjen) äntligen får lugn och ro.
Han ber aldrig om förlåtelse för allt dumt han får ur sig!

Jag har flera gånger funderat på att gå till en präst. Vi har en i vår kyrka som jag inte känner men som vid de tillfällen vi pratat verkar så lugn och trygg.
Jag ska nog våga mig på att ftåga om msn kan få prata med honom, har inte vågat det innan.
Mycket bra tips

Juztme

Jag tillhör oxå en av dom som blir elak när jag dricker. :( jag har förstört så mycket pga mitt missbruk. Jag hatar mig själv för allt de onda jag har sagt.. jag har nu varit nykter i 3 veckor. Har antabus och campral. Jag antar att man måste förlora allt som nånsin betytt något innan man vaknar. Jag kan aldrig ta tillbaka skiten jag vräkt ur mig på fyllan, och det får jag leva med..den ångern vill jag inte ha mer..

@Juztme
Grattis till 3 veckor! 🤗
Mm ... Känner igen det där. Min pojkvän har gjort slut på fyllan.
Men nu är gångerna så att säga "förbrukade" och han har sagt sitt sista förlåt till mig. Det tragiska är att fastän han ångrar det, lär han fortsätta med det till nästa tjej.
För han vet att han dricker mycket, men vill inte ta tag i det. Inte ens för sina barn. 😪 Detta sug ...

Sköt om dig. 🍀

Juztme

@Tröttiz
Klart att det blir för mycket till slut :(
Alkhohol är värdelöst... man blir så egencentrerad oxå. Näe fyfaan, jag har förstört tillräckligt för mig själv. Nu räcker de.