Hej, har alltid velat skriva något eftersom jag själv går in och läser vad många andra skriver.

Jag är en tjej på 23 år och bor tillsammans med min pojkvän som jag varit tillsammans med i två år.
Han är alkoholist. Ibland klarar han av att dricka men ibland går det överstyr. Han accepterar själv att han har problem med alkoholen och då tror han att det är okej. När han är nykter är han väldigt smart, kommer ofta själv med instinkten att "vi borde ta det lugnt ett tag" .

Men idag är det måndag och jag kommer hem och han är full. I början var jag bra på att hantera det och hålla mig lugn till hans blir nykter, men nu är blir jag så arg att jag ofta skriker.
Därför skriver jag här för jag hoppas att det gör mig lugnare.
det jag skrivit nu är en väldigt kort berättelse av allt jag vill skriva.

Någonstans inom mig vet jag att jag borde göra slut, men samtidigt när allt är bra mellan oss känner jag mig lycklig och då finns det ingen tanke på att göra slut.
det jag tror att jag vill med den här tråden är egentligen att få stöd för att göra slut... Är kär i honom men jag är trött på att vara arg och ledsen.

Vore snällt om jag fick svar från någon i liknande situation.

snurrfia81

Är i samma sits ...älskar min kille trots att han sårar och bråkar med mig hela tiden på fyllan ,dricker sjukt mycket och blir verbalt elak ,kallar mig hora och andra nedvärderande saker så jag blir så ledsen .nykter helt underbar och den mysigaste i världen ..mitt hjärta går sönder och vet inte vad man kan göra ...lämna fast hjärtat skriker vill ha honom den han är utan alkohol ..kan inte se mig utan honom ,vill inte göra det ,men samtidigt så skriker min hjärna lämna lämna ..men jag vet tyvärr att så länge vi tillåter och finns där så kommer personen aldrig till insikt och tänker om att han behöver hjälp ...det vet jag för var tillsammans med en alkoholist / narkoman i 14 år innan detta förhållande och vi blir möjliggörare och med det tillåter att genom det visa att det är okej och det fortsätter ,samma destruktiva beteende .. Vet inte om du fick någon hjälp med mitt svar .men till sist blir vi sjuka själva ..med beroende .. Styrka och kramar till dig

Jackey710

Svaret hjälper mycket. det är skönt med någon i samma sits, någon som också har svårt att lämna.
Just nu sitter jag på jobbet och väntar på att massa elaka sms ska ramla in(han har eget företag så han kan dricka på vardagar utan konsekvenser)

Känns orättvist att en arbetsdag blir förstörd för att han inte kan bete sig.

Vad säger din kille om sina alkoholvanor? Vet han själv om att han har problem?

Ursula

Hej Jackey,
det jag vill ta fasta på i ditt inlägg är dels att du säger att du inombords vet att du borde göra slut dels att du är lycklig när det är bra mellan dig och din kille.
Det kanske låter konstigt detta jag säger eftersom det är det alla vill och det hela livet går ut på: du är kapabel att känna lycka, känna känslan lycka. Föremålet för din känsla är en ung alkoholist. Det är så bra att du visar dina känslor, lycka, ilska...- för dig, ditt DU. För den dan du slutar att visa känslor är det fara å färde, för DIG SJÄLV. Då har alkoholisten besegrat dig.
När du sitter på ditt jobb och väntar på hans elaka sms så har hans alkohol styrt om ditt inre, du har blivit mottaglig för hans manövrar (hans sjukdom). Du ska bort ifrån hans sjukdoms inflytande på dig. Skydda dig. Om du älskar (honom) så visa ditt missnöje. Tvinga honom att ta något slags beslut (genom ditt sätt, t ex att gå därifrån om han säger elaka saker, lyssna INTE).
Jag är inte helt i samma situation som du: jag är äldre än du, har varit tillsammans med min man i 30 år. Min mans alkoholberoende har pågått i..ett par decennier, jämt? Vet inte riktigt. Men ett förhållande med en alkoholist är inte något jag önskar dig. Förr pratade man inte om medberoende, dessutom bor jag utomlands och där vi bor är det inte särskilt debatterat.
Du är ung, kan träffa en ung man som förtjänar bättre din kärlek. Ja, jag uttrycker mig så: någon som förtjänar din kärlek.
Fortsätt att skriva här för du får så mycket gensvar och, om du fortsätter tillsammans med din kille, så blir du mindre ensam.
En kram från Ursula