Läste Djävulsdansen och tyckte det avsnittet var intressant. Jag tänker mig att en räcker för mig. Jag kommer inte att vara med i fyllegräl eller diskutera viktiga saker när någon är påverkad. Bra för att det är mig reglerna gäller och jag som kan lyckas eller misslyckas. Bra också för att det kommer visa om alkohol är ett stort eller litet problem hemma. Någon annan som provat? Erfarenheter?

Annher01

Hej jag är fru till en alkoholist/fick beta det för två år sedan han gick på behandlings hem kom sedan hem varit jobbigt men vi har regler som att inte dricka alkohol i hemmet ingen alkohol alls/det har funkat/ jag dricker ibland fastän hos vänner eller så/ stöttar honom på detta viset en lösning?han bär sjukdomen inte jag. Vi har varit ihop i elva år.

liljekonvalj84

Hej.. Min man är också alkoholist. Fast dock e han inte som ande alkoholister som jag hört talas om som har behovet att de måste dricka kanske varje dag osv. Min man dricker väldigt sällan. Och de är mer det att när vi är ute eller umgås med andra som det blir bajs av det hela. Det är som att han inte känner av vart gränsen går o han blir total plakat. Deppig, och rent av en elak jäkel.. Han har aldrig slagit mig dock... Vi har pratat många gånger om hans problem .. Hans sätt att vara när han är full.. O ja klart han ber om ursäkt o mår verkligen dåligt för hur han beter sig.. O han inser problemet o lovar alltid att nu ska han inte dricka mer.. Men så blir de aldrig riktigt... Nu senaste gången så vart d samma sak.. Jag berättar hur han bettet sig han börjar gråta o vill inte förlora mig.. Säger att han inte ska dricka mer men vill ha min hjälp.. Att ja inte heller dricker.. Ok tänker jag. Ja kan förstå att man kan stötta genom att inte dricka i hans närhet osv.. Men han menar på att ja får inte heller gå ut längre med mina vänner o dricka utan honom..som händer väldigt sällan för mig.. Ett fåtal gånger jag gått ut med min mamma på karaoke kväll o tagit en öl.. O de e nåt ja då inte heller längre får göra för honom om han ska sluta dricka helt... Men.. Jag har ju inga problem med alkoholen.. Jag dricker inte ens ibland då jag är ute utan beställer oftast en cola eller liknande... Ska ja göra de han önskar av mig för att stötta honom ? Eller kan de upplevas av andra som att jag inte har en egen vilja o han e den som bestämmer vad jag får o inte får göra?????

AliceAlice

liljekonvalj... Det är ren manipulation han håller på med. Han kommer inte att förändra sig för att du låser in dig! Däremot är det ett sätt för honom att kontrollera dig! Tycker du det låter rimligt. Om han skulle behöva gå ner i vikt, skulle du då inte få äta något för att stötta honom?

Går du med på detta så kommer han att fortsätta manipulera dig och till slut har du inget liv, detta är en form av misshandel!

Sen är det oviktigt vad andra tycker, frågan är om du tycker det är rimligt???