hej är ny här och sitter o är förbannad ledsen o sårad
jag lever med en alkoholist,det är att leva med 4 personligheter...en som är nykter o rätt tyst o lite introvert...en som dricker öl...då är han rätt chill o är med...en som dricker vin,den personen hatar jag verkligen för det är den lättretade o blir förbannad på det mesta! samt den som dricker starksprit...då blir han till en början rätt så spjuveraktig men ser inte att han i skojet blir gränslös...
vi har varit ihop i drygt två år och känner att jag orkar inte längre...jag blev heligt förbannad för ca 1,5 vecka sen hade packat väskan o var på väg att lämna...han började hålla sig nykter men idag när jag satt på bakgården med grannarna har han hunnit hälla i sig en halv sjuttis whisky...jag orkar fan inte mer...hur mycket ska man stå ut med???

SkåneTösen

Du behöver inte stå ut med någonting om du inte vill. Du har rätt till ditt eget liv och om du inte vill vara tilsammans med honom längre behöver du inte det.
Lätt att säga jag vet...hoppas att du hittar stöd här iallafall som kan hjälpa dig komma fram till hur du vill göra. Det är ett jättebra forum, alla är så snälla och förstående.

Tösabiten

Det är så lätt att ge andra råd. Men följa dem själv är inte så lätt. Mitt svar är naturligtvis att lämna denna personen. Har ni inga barn så skulle jag inte tveka. Men oftast finns det ju en person där bakom alkoholen som man tycker om när den är nykter. Då är det inte så lätt att bara sticka. Men samtidigt så vet vi nog de flesta av oss att det troligtvis inte kommer bli någon större förändring. Och att leva ett liv där man är arg, ledsen, rädd den störst delen av sitt liv så är det inte värt det.
Min man har lovat att dra ner på alkoholen men istället så dricker han bara mer, fast i smyg istället. Men vi har barn så det är i te så lätt att bara dra då.
Hoppas du får lite tröst hör. Att skriva av sig är skönt!

missvampira1967

till 90% har jag bestämt mig för att flytta går inte att ge hur många chanser som helst

missvampira1967

vi har inga gemensamma barn men hans tre barn o barnbarn har ju blivit familj oxå...vet ärligt inte vad som ska bli väckarklocka...finns naturligtvis delar som varit jävligt bra men sedan december har det bara varit en nedåtgående spiral och min ork är underskosulorna
veckointaget är 2-3 bag in box med vin 2-3 flaskor whisky o ca 15 öl ...jag orkar inte längre går han inte med på att omhående söka alkoholhjälp så flyttar jag

Lyra

Välkommen hit. Som du själv skriver. Det är olika personligheter. Det tog mig tio år att förstå att så länge alkoholisten inte erkänner sig besegrad av alkoholen så kvittar det hur mycket jag bönar och ber. Den enda du egentligen kan påverka är dig själv. Hur vill du ha det?

Sätt de krav du är bekväm med med genomför dem.
Ta stöd och hjälp.