@Wind
Förstår inte riktigt i vilken kontext?
Som anhörig var jag tydlig med att jag inte är intresserad av ett liv med alkohol och han sa ganska tidigt att han hade problem med alkohol.
Sen: vad jag sa och vad jag gjorde med tiden blev det ju en skillnad mellan.
Jag accepterade mer och mer och mer.
I handling. Jag sa aldrig att det var ok för mig men jag tillät det i handling.

Hej

Ja alltså att sätta gränser.
Tex mitt ex kunde vara otrevlig tom när han var bakis. Är det då fel att ställa krav att ses nyktert, och inte ens dagen efter personen druckit?

Ni är ju två i relationen, och dina känslor räknas lika mycket. Om du inte vill träffa honom när han är bakis, är det klart att du kan ställa det kravet. Om det gör dig obekväm och han blir otrevlig så tycker jag det är en bra ide. Han kanske förstår att det skadar dig och er relation, hans drickande och humör alltså. Man ska ju må bra i en relation, och gör du inte det har du rätt att sätta gränser för ditt egna måendes skull.

@wind
Precis som @snödroppen beskriver inser jag att man själv varit.. accepterar mer och mer, gränserna töjs ut. Är nog väldigt viktigt att jobba med just kärleksfulla gränser. Vad man själv behöver för att må bra och hur att agera när någon kliver över din gräns. Om du känner obehag, mår dåligt när han är bakis så är det din rätt att känna så. Om han nu är det är frågan hur ska du se till att dina personliga gränser inte överträds och får dig må dåligt. Att i sådant läge säga jag vill inte umgås med dig när du är full eller bakis tycker jag låter som en vettig lösning. Gränserna är till för ditt mående inte hans. .men säkerligen ack så svår att efterleva

Lät hårt men med facit i hand blev jag själv sjuk av limbot, manipulationen osv.
Att vara bestämd med sina gränser är en kärleksfull handling och missbrukaren manipulerar gärna. Så känn dig fri att sätta de gränser du behöver för att må bra.

@snödroppen tycker inte det är hårt utan det är egentligen en självklarhet som vi som medberoende totalt lyckas förtränga, glömma ja man kan kalla det vad man vill.. men iaf jag tappade bort mig själv och förmågan att sätta gränser för min egna skull

@wind för att inte göra dig helt modslagen.. va gör man då för att hitta sig själv? Önskar jag kunde servera den färdiga lösningen men så långt har inte jag själv kommit . Inte mer än att just jag väljer att ta en dag i taget ,avsätter tid till att tänka på hur jag själv skulle vilja att det såg ut och inte bara fokusera på hans missbruk, tiden som varit.. alla om och men.
De är inte lätt men det klarnar så sakta så sakta. Idag vet jag tex med självklarhet att jag inte förtjänar att bli nedtryckt för att han speglar sitt hat för sig själv ,världen m.m på mig. Men det betyder inte heller att jag sätter ned foten och går..Än.. mer att jag kan värja mig lite grann i taget. Att jag inte såras lika djupt.

@Wind
Är någon otrevlig - det ska man inte ta.
I praktiken så har man ju (jag) gjort annat. Hade önskat att jag oftare hade sagt något i stil med att sådant här vill jag inte lyssna på, nu går jag. I stället för att försöka tala med någon som uppenbarligen inte var mottaglig... 🙄
Låter flummigt, men försök "lyssna inåt" vad du behöver och mår bra av och agera enligt det. 🌺💕
Man kan inte prata till någons förnuft då får man, tror jag, gå till sig själv.
Kram.

Tack för era kloka ord ❤️
Ja,jag vet att mina gränser vart flyttade. .
Och jag förstår vad ni menar. Fasiken vad de kan utnyttja en så mycket usch 🙄
Många tankar åt er ❤️🙏