Min man dricker mycket. Två glas vin o en stor starköl varje veckokväll i snitt . På helgerna fredag-söndag ca 2 starköl stora, 2 glas vin o en 6:a whiskey i genomsnitt. Samtidig dricker han såklart aldrig om han ska köra bil, men även om vi kommer hem 23.00 från något så blir det minst en starköl innan läggdags. De dagar under de 14 år vi varit ihop som han inte druckit nåt kan jag räkna på ena handen. Känns inte ok längre för mig. Han tycker inte han dricker mycket. Vi har ett barn ihop. Jag mår inte bra alls. Tror det ökat det senaste året men jag vet faktiskt inte. Har av nån konstig anledning inte reflekterat över det så mycket tidigare år.

Googla på riskbruk och visa honom detta. Han kanske inte än har ett utvecklat missbruk men kanske ett kemiskt beroende. Detta övergår ofta i ett utvecklat missbruk.

Du funderar över din mans drickande och det känns inte ok för dig längre. Ni har barn ihop och du är orolig både för dem och att du själv mår dåligt av hans konsumtion. Va bra att du tar steget att berätta här, skriver och läser på forumet. Du har börjat reflektera över det här på senare år och nu känner du att du fått nog och vill ha en förändring. Vad tror du kan vara ett nästa steg för dig? Har du pratat med honom hur du känner kring det här?

Vänligen
Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet