Hjälp nu är min sambo igång igen. Han erkänner inte att han är alkoholist och dricker minst fem dagar i veckan. Ibland 70cl ibland 35. Ikväll är det en stor flaska. Då blir han grälsjuk, springer efter mig eller står över mig i soffan, skriker och försöker starta diskussioner. Jag har inte bråkat tillbaka ikväll men ibland brister det och då blir det rena kaoset. Ringer andra kvinnor han har på Facebook för att prata om hur dum i huvudet jag är. Vi är 54 och 57 år. Jag vet att jag borde lämna men hur ska jag göra för att inte bråka tillbaka just ikväll.

@fyfarao Jobbigt och dränerande. Klokt av dig att göra allt för att inte gå i svaromål. Jag vet inte vad jag ska säga som kan vara till hjälp och som du inte redan insett själv. Du vet ju redan att den vägen ni går tillsammans är "a highway to hell". Jag har gått den själv. Men det finns avfarter. Ta en snarast.

Jo jag har insett och ikväll gör jag bara allt för att det inte ska eskalera. Man får höra så mycket skit om hur ful och dum i huvudet man är. Ikväll har jag bitit mig i tungan för det slutar alltid i katastrof. Inget våld men han slår sönder saker som jag tycker om. Håller låg profil även om man bara vill explodera.

@fyfarao kan du gå därifrån. Ta en promenad eller sova över hos någon. Var försiktig, det kan eskalera till våld. Hände mig förra hösten då jag blev provocerad och tillslut blev jag arg och reagerade. Blev då utsatt för våld.

@fyfarao
Oj nej. Lider med dig. 💜
I de där situationerna så funkar det ju inte att prata till den andres förnuft.

Försöker du diskutera dig ur det och det blir värre och han rentav blir hotfull. Ring efter hjälp. 🌹
Men klokt tänker jag det du ändå gör, att backa.

Kram. 💕

@fyfarao

Fy vad tufft. Det är hög igenkänning där.
Vill bara säga att det är våld att kasta saker som du tycker om, att ringa till andra framför dig och prata illa om dig..
Kan du lämna situationen? Ring socialjouren och be om hjälp?
Bra att du inte går in i någon diskussion.
Massa kramar och stöd härifrån.

@fyfarao Vilken otrolig obehaglig situation du befann dig i när du skrev här, en situation som det låter som att du också har varit i många gånger tidigare. Vad bra att du skriver här och berättar. Du beskriver hur din man utsätter dig för psykiskt våld när han är sådär elak mot dig, skriker på dig och förstör saker du tycker om. Det måste vara väldigt tufft att leva i en relation där du känner dig otrygg och att du känner dig rädd i ditt eget hem.
Om du vill bolla kring din situation och var du kan få stöd, får du väldigt gärna skriva till oss rådgivare i frågelådan. Du hittar den under Stöd -> Fråga oss

@fyfarao så läskigt det låter! Hoppas för din skull att du får en lägenhet snart. Annars ha hotellrum på lut och lägg i numret till en kvinnojour i telefonen om han skulle bli hotfull. Så där ska du inte behöva ha det. Kram!