Hej, ursäktar att min text inte verkar kommit med under rubriken. Det är ingen som är skadad, men jag känner mig splittrad och ledsen, vet inte vem jag ska vända mig åt och hade behövt stöd i situationen som uppstått.

När sambon inte dricker är han en jättebra pappa till våra barn och barnen tycker om honom väldigt mycket. När han dricker är han inte alltid det & han dricker nästan varje helg.

Hemma hos oss bor hans barn från ett tidigare förhållande samt våra gemensamma barn. I helgen slog han dottern (tonåring) i magen och hon blev väldigt ledsen känslomässigt även om hon sa att det inte gjorde ont.

Han har länge varit elak mot mig på fyllan, men aldrig tidigare mot barnen. Jag såg det inte komma. Nu vet jag inte hur jag ska komma vidare ur denna situation. Jag har så länge varit inställd på att ”han måste ändra sig” och att det är enda lösningen.

Jag vill inte att de äldre barnen ska vara själv med honom, jag vill heller inte att våra gemensamma barn ska behöva vara själv med honom i framtiden då jag vet att han då och då är så berusad att han inte skulle vara förmögen att ta hand om dem på ett vettigt sätt. I och med att barn i Sverige tvingas umgänge med båda sina föräldrar så känner jag stor oro för att alla barn endast kommer få det sämre om jag skulle lämna då de kan bli tvungna att vara ”ensamma” med honom.

När jag var på resa för något år sedan skulle han vara ensam med de äldre barnen ett dygn innan de skulle resa för att hälsa på sin mamma, han däckade på soffan vid 14-tiden och barnen fick äta yoghurt och frukt till middag då det var de enda de kunde tillreda åt sig själva. Ena barnet är heller inte gammalt nog för att ex. torka sig själv efter toaletten, borsta tänderna själv etc. Kan förvisso få hjälp av sina äldre syskon men ingen är i närheten av myndig och det ska inte behöva vara så. Jag lovade mig själv att aldrig vara ifrån dem mer.

Jag själv har haft en väldigt trygg uppväxt och tidigare inte ens reflekterat över liknande situationer, även våra äldre barn har haft en väldigt trygg och ”normal” uppväxt fram till att deras pappa fick alkoholproblem för ett par år sedan. Jag tänker att det här kanske är vanligare än vad man känner till. Jag hade uppskattat svar från någon som kanske är eller har varit i en liknande situation.

@elske
Så bra att du skriver här. Finns mycket stöd.
Jag har själv levt i en liknande relation fast utan barn.
Det är psykiskt våld han utsätter er för och fysiskt.
Jag fick hjälp genom att kontakta socialtjänsten.
Det vet du säkert redan och kanske dumt av mig att säga det men det är väldigt skadligt för barnen och dig att leva med våldet.
Jag minns att jag själv hade svårt att se att jag faktiskt var utsatt för våld när jag levde i det, eller det var mer så att jag förträngde det till jag började berätta och då hörde jag också själv tydligare.
Sök hjälp, det finns väldigt bra hjälp därute.
Ett första steg kan också vara atteinga kvinnofridslinjen.
Styrkekram, du är inte ensam.

Hej, ja jag är i situationen idag och lider med dig. Men jag har inget fysiskt våld som du verkar ha och början ge sig på barnen mässing göra något nu. Men jag vet hur svårt det är, samma här när han är nykter är han en bra pappa men det det blir mer och mer sällan . Bra att du skriver här jag skrev för första gången härom och det kändes lite befriande. Man får stöd från andra här och det känns så skönt. / kram 🤗

Som jag förstår det kan en förälder som dricker fråntas vårdnaden och bara få så att säga bevakat umgänge, så jag tror inte du behöver oroa dig för att ert gemensamma barn ska behöva bo själv med en berusad förälder, särskilt inte eftersom han även är våldsam. Att sambon är våldsam mot dig och nu även mot dina barn är helt oacceptabelt. Du är den enda som kan skydda dem mot detta, genom att flytta ifrån sambon. Har du familj eller vänner som kan stötta dig och hjälpa er komma bort?

Min äldsta råkade ut för samma av min man. Nykter var han ifs. Alkoholen tänjer ju gränser och då blir man väl ännu mer oberäknelig. Även min son blev ledsen. Jag försökte prata med honom. Redogjorde att han inte var skuld osv. Sedan sa jag till maken att ta denna händelse på allvar och reda ut densamma. Sa att här kan det bli en riktig förtroendekris. Du måste prata med din son och reda ut varför du inte sätter gränser i ett tidigare skede utan att välja att slå. Jag hotade inte att anmäla och gjorde inte ett jättenummer av det hela.
Maken gjorde vad han kunde för att rätta till allt. Gick till psykolog som tydligen sa att det kan hända !😨 De anmälde inte till soc och inga utredningar startades. Är det alkohol med skulle de nog anmälts men detta var utan drogpåverkan.
Nu har det gått 3 år. Inget mer har skett. Ibland blir saker fel... Är inte det viktigaste att man tar tag i sitt liv? Att man visar att man vill ställa allt tillrätta? Nummer 1 skulle jag säga är att du vågar ha en rak, genuin och ärlig dialog med din man. Går inte det har du nu fått en riktig varningssignal att ta på allvar.

@elske Om han är både elak mot dig och har slagit ett av era barn är det bara en sak jag kan råda dig till, och det är att lämna. Det är oacceptabelt. Ta hjälp av en kvinnostödslinje och gör upp en plan.

Du verkar vara en fin, men vilsen mamma och ovan i den här situationen. Din sambo är elak mot dig och har t.o.m. slagit sitt barn. Varför ska du leva med en man som är elak mot dig och att slå sina barn är dessutom olagligt. Lyssna inte på tramset att en psykolog säger att det är sånt som händer. En psykolog har anmälningsplikt och jag kan garantera att så ser socialförvaltningen inte på det.

Du beskriver en situation där sambon däckar när han ska ta hand om barnen som dessutom är så små att man inte klarar ett toalettbesök själv. Jag vill inte skrämma dig men om detta kommit till sovialförvaltningens kännedom hade barnet omhändertagits omedelbart. Givetvis bara tills man hittar någon som kan skydda barnen, men väldigt jobbig situation för alla inblandade. En utredning inleds och i den kommer ditt föräldraransvar att ifrågasättas eftersom du lämnar barnen ensamma med sin pappa som uppenbarligen har stora alkoholproblem. Vill inte skrämma dig och som du säkert förstår handlar det inte om att barnen tas ifrån dig men man ställer krav på att deras pappa ska vara nykter tillsammans med sina barn. Mitt råd till dig är att sök hjälp på socialförvaltningen. Be om råd och möjlighet finna att vara anonym om du föredrar det. Att söka hjälp innebär att ta sitt föräldraransvar. Du har allt att vinna på det.

Hej @elske! Vad fint att du öppnar upp och berättar om det som hänt i din familj. Du känner dig splittrad och ledsen efter att din sambo har gått över en gräns och slagit dottern. Det kan tänkas att det är en gräns av många som har passerats genom åren. Du har fått en del bra råd här i tråden om var du kan söka hjälp. Det kan ibland kännas ganska tydligt vad som kan vara bra steg att ta för någon som ser på situationen från lite håll. Samtidigt tror jag att många kan känna igen sig i att det kan kännas otroligt svårt att veta vad man ska göra när man befinner sig mitt i stormen.

Det har gått några dagar nu och det kanske har hänt en del sedan du skrev senast. Om du vill och det kan vara hjälpsamt får du gärna fortsätta skriva och sätta ord på dina tankar. Du har även fått ett personligt meddelande från oss rådgivare. Du kan hitta det på din konto-sidan när du loggat in.

Hur går dina tankar nu?
Varma hälsningar,
Nell, Alkoholhjälpen