Min sambo dricker nästan dagligen. Jag är rädd för att säga till, han blir så fruktansvärt arg om jag säger något. Allt jag gör eller inte gör blir han arg på. Vi har två barn med på 7 och 11 år. Jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Han blir jätte arg om man säger något. Jag måste bara hålla med honom. Vi har ett hus som båda äger så jag kan inte bara ta mitt och gå.

Blir han arg för att du säger till om hans drickande? Du skriver inget om hans tidigare dryckesvanor men jag utgår från att hans drickande pågått ett tag. En person med alkoholberoende gör allt för att kunna dricka. Min sambo har startat bråk med mig ett flertal gånger när hon känt jag kommit vilken för hennes drickande, bråket har sedan fungerat som en anledning för henne att dricka. ”Jag skulle vara nykter men du började ju bråka”. Manipulation, lögner och konflikter är en del av sjukdomsbilden. Mitt tips till dig är att ringa Allohollinjen. De skickade en miniguide för anhöriga till mig som varit hjälpsam.
Och: om hans ilska någon gång övergår till fysiskt våld ring 112.
Ta hand om dig

Hej, så svårt du o barnen har det, beklagar verkligen.
Du kan visst gå. Många av oss har ägt gemensamt boende. Jämfört med att utsätta barn för detta är det inte svårt att lösa.
Känner skola/soc till situationen?

Bra att du tagit ett första steg o skriva här, men kommun, soc och kvinnojour kan vara nödvändigt - testa att prata med dem?

Förstår att du är rädd men desto större anledning ❤️❤️❤️

Kan du prata med honom när han är nykter? Är han arg när han är nykter också. Ingen ide att prata med någon som är berusad, går inte att nå fram då. Jag har separerat med mitt ex, vi ägde gemensamm bostad som såldes. Han ville inte sälja först. tog ett tag innan han accepterade läget. Kollade då upp att det går med lagen rätt att få bostaden tvångsåld.

@bella70 skolan och soc vet nog inget. Skolan har inte sagt något. Känns som det inte går att prata om hans drickande när han är nykter heller. Jag är för rädd för att nämna det. Jag har nämnt det bara när han har varit onykter. Då blev det kalabalik. Jag tog bilen och åkte iväg ett tag. Det var sent på kvällen och barnen sov. Så jag var tvungen att åka tillbaka för barnens skull. Men måste ringa till någon och fråga om hjälp. För detta är inte hållbart. Jag har hållit det inom mig själv så länge. För jag inte vågar. Men jag måste göra nåt snart.

Bra gör det nu, tiden innan är värst o de som jobbar med detta kan detta o ger stöd. Om inte annat för kidsen.
Försök undvik konfrontation nu när han är berusad och sök hjälp utan att berätta det.
Kanske ringa när du säger att du åker o handlar t ex.
Blir det fysiskt våld så ring 112. Kan du spela in i smyg eller dokumentera på annat sätt så gör det.

Du och barnen har liksom andra i denna situation rätt till det och förtjänar det.

Kram

@karo Så svår situation du har. Ingen idé att försöka prata en berusad person till rätta. Och om beroendet har hållit på ett tag är det svårt att ha ett vettigt samtal även när personen är nykter, för beroendesjukdomen finns ju kvar även i nyktra stunder så det är en sjuk hjärna som man försöker nå fram till.

Jag har gått och lidit och ondat i samma situation som du i flera år. Skillnaden är väl kanske att min sambo aldrig varit fysiskt våldsam utan ”bara” grälsjuk, elak och allmänt odräglig mest mot mig men ibland också mot våra barn som är i samma ålder som dina. Har börjat se hur sambons onykterhet normaliserats i vårt hem och att barnen utvecklar beteenden som är en anpassning till denna tillvaro. Gjorde ändå inget åt saken utan väntade så länge så att min 10-åriga dotter bröt ihop och berättade i skolan. Då blev det direkt en orosanmälan till soc. Det var skönt för då kände jag att jag får stöd i att förändra situationen och sambon kan inte längre låtsas att det inte finns ett problem. Tyvärr tycker jag inte att socialtjänsten agerar särskilt snabbt, lång tid mellan möten och långsamt med återkoppling osv. Men jag har iaf någon på ”min sida” känner jag.
Var inte lika svag som jag utan förekom dina barns reaktioner och kontakta soc. Och prata med barnen så att dom förstår vad som pågår och att detta inte är normalt utan en sjukdom som drabbar hela familjen och som ni måste göra någonting åt..

@karo Hur går det för dig? Idag har jag varit på samtalsstöd för anhöriga. Skönt att få prata med nån som har lyssnat på många liknande historier förut… Kändes inte som att jag blev dömd för att inte ha lämnat långt tidigare utan fokus var verkligen på situationen som den är här och nu och vilka möjligheter som finns till förändring. Hon tyckte det var bra och starkt av mig att jag har pratat med barnen och förklarat vad alkohol gör med personer osv. Tycker att du ska försöka att prata med dina barn och med skolan så att det görs en orosanmälan till soc. Då får ni hjälp och det kan bli en väckarklocka för din man. Styrkekramar 🤗

@hjosa jag har fått kontakt med råd och stöd och även med ett anhörigcentrum. Så dit ska jag slutet av nästa vecka. Så jag hoppas att jag och barnen får lite hjälp därifrån.

@karo Det låter som att du har det väldigt tufft. Så bra att du och barnen ska få stöd!
Vi är måna om anonymiteten här i forumet och jag redigerade därför bort namnet på anhörigcentrumet du har kontakt med. Hoppas att ni får den hjälp ni behöver! Fortsätt gärna skriva här och berätta hur det går för dig, om du vill!

Idag var jag på mötet på anhörigcentret. Det kändes så himla skönt att få prata med någon om detta. Någon som kan detta. Så jag tror att någon gång i framtiden så ser jag ljuset, att allt kommer bli bra. Men det kommer ta tid. Det är jag beredd på. Kommer fortsätta gå på möten där.