Min sambo är alkoholist, jag är medberoende.
Riskbruket har funnits där sedan vi träffades för snart 13 år sedan men eskalerade när vi fick vårt första barn tillsammans. Det gick inte direkt långsamt men eftersom han drack mycket redan i början av förhållandet märkte jag nog inte när det gick över styr för 5-6 år sedan.
Min sambo är cool, snygg och rolig, han har ett bra jobb och är eftertraktad på arbetsmarknaden, han blev headhuntad till sitt nuvarande jobb och har två kontor och lyxig tjänstebil, han flyger business class och bor på dyra hotell.
Och han dricker.
Nästan varje dag dricker han, det har hänt att han har slocknat i soffan på söndagseftermiddag medan barnen försöker få kontakt med honom, han har tagit med våra småbarn i sin stora snabba båt med en bra bit över 2 i promille, jag har tappat räkningen på hur många gånger han har blivit alldeles för full på julaftnar och ute på krogen.
Efter incidenten med båten ställde jag ultimatum och sa att han måste sluta dricka helt under ett år och gå i alkoholrådgivning, det funkade i nästan tre månader innan han tog ett återfall "det var bara två öl, och jag var ju långt hemifrån så barnen tar inte skada, jag trodde att du skulle tycka att det var okej"
Så.. nu ska jag alltså lämna honom, jag ska köpa ett hus i närheten och han ska bo kvar i vårt gemensamma hus, han verkar ha förstått att jag menar allvar och hjälper mig att hitta ett lämpligt hus, han verkar glad på nästan samma sätt som han blir när han vet att han snart ska få dricka och ser fram emot det.
Är det verkligen möjligt att han som älskade oss och inte kunde föreställa sig att hans barn skulle bli skilsmässobarn faktiskt längtar tills vi flyttar så att han kan börja dricka hemma igen??
Tanken krossar mitt hjärta.
Jag är ledsen men mest är jag orolig för framtiden, vad kommer hända nu?
Kommer han dricka ihjäl sig?
Kommer våra barn bli skadade av allt han (och indirekt även jag) har utsatt dom för?
Hur pratar jag med barnen om att pappa är sjuk när han själv inte har sjukdomsinsikt?
Jag har så många frågor, fast jag har varit medberoende så länge känns det som att vi har fått helt nya roller nu, min man "alkoholisten" och jag... ja vem är jag nu?
Är jag den som ska rädda våra barn och kompensera för att deras pappa inte kan göra sitt pappajobb?
Jag är ju inte stark, jag vet inte hur jag ska klara mig själv nu!?
Vi skulle ju ta hand om varandra men nu känner jag mig sviken och övergiven (och han känner nog likadant)