Hej, jag är ny här och vet inte vart jag ska vända mig. Jag har egentligen inte ork
att klara upp min brors liv, men han verkar inte kunna se någon utväg.

Min bror är gift med en kvinna som sedan flera år har alkoholproblem men vägrar
erkänna det. De har barn som bor hemma men den yngsta är 18 år så socialen sa
att de inte kan göra något så länge frun inte vill ha hjälp.

Jag tycker att min bror och barnen behöver flytta men han har skulder och endast
timanställning så han lär inte få ett kontrakt hos en ny hyresvärd.

Vad har han för möjligheter att behålla lägenheten vid en skilsmässa? Yngsta dottern
går ju fortfarande i skolan så han har försörjningsplikt för henne och hon vill garanterat
bo med honom vid en skilsmässa.

Eller finns det en annan lösning?

AliceAlice

Viket stöd har din bror? Har han någon att prata med som är professionell? Socialen kan aldrig tvinga någon till nykterhet. Kan de gå till familjerådgivningen? Det är ofta en neutral plats och där kunna ta upp problem de upplever i livet och då komma in på fruns missbruk.

Barnen behöver också stöd i sin situation och här borde soc kunna hjälpa till, eller kolla upp hur beroendevården ser ut där han bor, finns ofta grupper för anhöriga och det skulle de alla må bra av!

Boendesituationen är svår, vid skilsmässa är det oftast så att den som har huvudansvaret för barnen får tillgång till det gemensamma boendet men det måste finnas ekonomiska möjligheter att klara det. I de flesta kommuner finns budgetrådgivning som man kostnadsfritt kan vända sig till. Ett första steg för din bror kan vara att försöka skaffa ett fast arbete.

Svårt att ge lösningar utifrån det lilla du skriver! :)

Hoppas det löser sig och det är din bror inte du som har ansvaret!

CaspianTiger

Min bror har ingen att prata med. Jag ska föreslå han söker sig till någon slags hjälp
men jag tror inte han kommer att göra det.
Han söker jobb hela tiden.
I vanliga fall dricker han inte alls ofta. En dag slank det ur honom att ibland när han
dricker slutar han inte förrän han fått i sig så mycket att han inte längre bryr sig vad
hans fru säger. Det oroar mig jättemycket.
Jag är lillasyster så mina åsikter väger inte så tungt, särskilt när det är något som
han är rädd för, dvs söka hjälp. I dessa situationer har han dessutom lätt att bli
aggressiv så jag kan inte säga vad som helst till honom. (Under uppväxten var han
både elak och våldsam mot mig och han har även hotat mig i vuxen ålder.)