Min man har problem med alkohol, vi är ense om det. Hans problem har aldrig märkts när vi druckit hemma (typ ngt glas till maten). Det har yttrat sig så att ibland när han går ut med vänner blir han totalt apfull. Tre lobar på tio år och ett större antal gånger som han kommit hem (oklart hur) knappt kontaktbar. Nu efter sista lobben har jag fått nog och han med. Inget mer alkohol ute. Nu problemet: jag tycker totalstopp ett par månader. Han förstår inte varför och tycker att vi har ju aldrig haft problem hemma. Är inte det i sig ett problem att nästan bryta ihop av tanken på några månaders helnyktert!?! Vad gör en? Det känns så absurt att inte svaret blir "ja självklart".

AlkoDHyperD

Börja där han är. Ni är överens om att han inte klarar av att begränsa sitt drickande när han är ute. Bra. Det är där han är nu.
Fokusera dig på att stötta honom i det han själv vill förändra.
Förändring måste vara förankrad i den som ska genomföra den. Du kan ge honom din syn på saken, utifrån ditt perspektiv och dina behov. Om han ännu inte ser att det finns ett behov av förändring när det gäller hemmadrickandet kan du inte övertala honom till det. Risken är att det blir en maktkamp eller ett medberoende från din sida där du börjar bevaka och ta ansvar för hans val.
Första steget, att inte dricka ute, låter ändå som en stor vinst om han klarar av det. Kanske är det också så att han nu själv börjat reflektera och kommer på att han måste vara helnykter om han märker att hemmaplan blir den nya arenan för överkonsumtion i avsaknad av möjligheter på annat håll. Är du rädd för att han ska dricka mer hemma? Den rädslan kan du berätta om. Du kan också fråga honom om det är något du kan göra för att hjälpa och stötta. Kanske inte själv ta initiativ till alkoholinköp eller drickande hemma? Vila ett tag i detta första steg, se vart det leder.

Hejvåren

Tack! Klokt. Jag är nog redan lite medberoende och har agerat övervakare vilket verkligen inte fungerar. Precis som du skriver kan jag nog vila lite i hans beslut om att inte dricka ute vilket är ett väldigt stort steg för honom. Tack igen!