Min man är alkolist och har varit det i många år. För 10 år sedan var han på behandling och har varit nykter i 10 år. Vi har haft sprit hemma och det har aldrig varit problem. I höstas dog vår 10 åriga hund helt plötsligt och då tog han ett återfall. Och nu är han igång igen med ljug och svartsjuka. Barnen har pratat med honom och vi kom överens om att gå på AA möten 2 gånger i veckan samt dagliga promenader. Det höll ¨några veckor troligen mest för att lugna ner oss. Nu sover han hela dagarna vaknar mellan 11 och 2. sitter uppe på nätterna och vi kan inte prata ett ord med varandra. Jag vet att det är en sjukdom och att jag bara kan förändra mig själv men jag känner mig så sliten och uppgiven att jag inte vet var jag ska hämta kraft från.

AldrigMer

Vad kämpigt det låter kära du. Vad var det som fick honom att ta hjälp och få behandling för tio år sedan? Finns det någon som han lyssnar på? Klarar han av att jobba, det låter ju som det pågått i ett par månader. Själv hämtar jag kraft från en al-anon-vän, från att läsa här på forumet så att man inte känner sig som ensammast i världen och när jag väl kan komma iväg på al-anon-möten. Min man och jag bor inte ihop sedan några månader tillbaka pga att hans missbruk eskalerade så pass mycket och han blev på slutet så obehaglig och oberäknelig att jag inte kunde stanna kvar med våra tre gemensamma barn. Min man och jag har numera en icke-relation och känner så väl igen att vi inte kan prata ett ord med varandra!
Med värme