Hej
Jag är orolig att min man är alkoholist. Han har länge druckit 1-2 flaskor vin per dag (gör det i smyg när jag gått och lagt mig och diskat ur vinglaset för att jag inte ska se). Sedan däckat på soffan i princip varje natt. För två veckor sedan konfronterade jag honom och sade att jag var orolig och inte ville att han dricker på vardagar samt bara dricker vin ur flaska på helgerna på att han har koll på hur mycket han dricker. Han anser sig inte ha något problem med alkoholen. Men är vinet slut så har han tagit en whiskey på kvällen istället. Så han ser alltid till att han en Box hemma.
Nu har det gått 2v och han har slutat dricka på vardagarna och gått och lagt sig med mig på kvällarna ibland har han lagt sig redan kl 19 då han lagt barnen. Däremot så dricker han ju på helgerna. Har kräkts på morgonen efter 2ggr och säger stt det beror på att han inte är van pga att han inte druckit något under veckan. Men dricka så pass att man kräks efter en lugn hemma kväll framför tv:n känns ju inte heller normalt? Min man är dock tvärsäker på att han inte har något problem med alkoholen. Han kan ju, om han vill, inte dricka på några dagar och tar sig aldrig en återställare utan dricker bara på kvällarna. Men jag vet inte?! Har han problem eller inte och hur vet man om någon är alkoholist eller ej? Vad ska jag göra?
/Elisabeth

Bedrövadsambo

Några tecken: 1) ökad tolerans (senare drastiskt minskad tolerans), 2) ljuger om/gömmer alkohol, 3) tar gärna en "återställare", 4) diffusa sjukdomssymptom som ger frånvaro både från jobb och andra åtaganden, 5) lättirriterad, trött, arg, sentimental, 6) dricker snabbt tills allt tar slut, och försöker få tag på mer, 7) gör bort sig på fyllan, 8) minnesluckor.

Din man uppvisar tydliga tecken på missbruk. Att kräkas beror ju att kroppen vill bli av med skiten snabbt. Då är din mans svepskäl just ett svepskäl.

Elisabeth81

Tack för era svar! Om han nu lever i någon form av förnekelse vad ska jag göra för att han ska förstå att han har problem? Något test han kan göra eller liknande? Vi väntar nu vårt tredje barn så att hota med att lämna ser jag inte som något alternativ...

Insikt måste han få själv men kolla standardglas för riskbruk. Visa honom detta. Att spy efter man druckit. Ja dricker man måttligt spyr man inte. Visa honom sidor med signaler om man har beroende. Sedan kan du inte göra mer. Insikt och vilja måste komma från han själv.