Jag var på utvecklingssamtal på förskolan idag. Det var inga problem med barnet, hon är pigg, glad och trygg.

Däremot har både personal och även ert par föräldrar reagerat på att min sambo (barnens far) betett sig berusat vid ett par tillfällen när han hämtat barnen.

Jag vet helt ärligt inte om han har ett aktivt missbruk. Han drack för mycket innan vi fick barn, därefter slängde jag ut all alkohol från vårt hem, så han dricker inte hemma i alla fall. Jag upplever att han beter sig berusat då och då, men (självklart) nekar han.

Jag måste ju ta upp detta med min sambo (han var inte med på utvecklingssamtalet), men hur gör jag det utan att han blir skogstokig?

Bedrövadsambo

Hade jag varit du hade JAG varit skogstokig! Berätta bara som det är "jag var på utvecklingssamtal idag... och flera i personalen och andra föräldrar har upplevt att du är berusad... hur tänker du om det?" Han kommer skylla ifrån sig, men något måste han ju tänka om det?

InteMera

Förskolan borde för det första ha ringt dig redan första gången det hände och de får inte lämna ut barn till en förälder de ens misstänker är berusad! Då sätter de ju medvetet barnet i bilen med en rattfull och det kan sluta illa vilket även är deras ansvar! Så skulle jag varit du: se till att kräva de genast hör av sig om det skulle hända igen och att de inte släpper iväg honom med barnen innan du hunnit dit också!

Självklart ska du konfrontera honom om detta, om det dessutom hänt mer än en gång och fler personer reagerat så ligger det nog nåt i det de säger. Låt honom bli skogstokig men gör det klart för honom att han inte ska hämta barn om han druckit och hur han ens tänkt när han gjort det och inbillat sig ingen skulle märka. Förskolan har sin fulla rätt och till och med skyldighet att göra en orosanmälan till barnskyddet om detta hänt, få honom att förstå ni kan hamna under utredning hos barnskydd och social på grund av detta.