Hej!
Jag har idag beslutat att jag inte tänker sitta tyst och se på när min pappa och hans fru super ihjäl sig!
Jag har tagit kontakt med mina syskon som stå bakom mig i alla tider och även fruns barn som alla bor långt borta med vill göra något åt saken.
Vart kan man vända sig för att få hjälp med hur man skall gå tillväga för att på bästa och mest hållbara sätt konfrontera och hjälpa dem! Jag kan inte det här..... men jag antar att det finns proffs att anlita för rådgivning?
Mvh Lina

Pmp88

Starkt av dig och er! Jag själv håller på att skriva brev till min mamma för jag måste sätta gränser. Allt känns självklart på kvällen men fegar på morgonen! Ibland kan ett brev hjälpa för det kan dom läsa om o om igen .. All lycka och styrka till er.

AliceAlice

Tyvärr är det svårt att hjälpa någon som inte vill, ja inte bara svårt, omöjligt. Om det är en konfrontation-intervention du tänker dig så är det svårt att få till. Vården bygger på att missbrukaren själv vill ha hjälp och att hen aktivt söker hjälp.

Prata med socialtjänsten eller om ni har en öppen beroendemottagning där ni bor. Annars kan ni säkert söka hjälp privat tex. hos en psykolog som har kunskap om missbruk, det är nog inom det privata ni har störst chans att få hjälp om inte din pappa med fru vill söka hjälp själv.

Om det är en omedelbar fara för deras liv kan man alltid prova att göra en sk. orosanmälan till socialtjänsten, det brukar dock sällan bli så mycket av det.

Glöm inte det viktigaste, sök hjälp för dig själv, så att du orkar och kan må så bra som möjligt! Skönt att ni är många som står enade!!!

Lycka till och all styrka!