Hej
Min fråga är hur mycket alkohol (och hur ofta) får ett företag bjuda sina anställda på?
Om man tycker att det är alldeles för ofta och mycket, går det att anmäla någonstans? Vad kan man göra?

Bakgrund;
Min sambo har problem med alkohol, när han börjar dricka kan han inte sluta och allt annat i livet spelar ingen roll, det är bara alkoholen som gäller.

Företaget han jobbar på (de arbetar med ekonomi) har "beer friday" varannan fredag, tidigare var det VARJE vecka. Då bjuds det på obegränsat med öl och vin samt lite chips. Detta dukas fram kl 15, trots att de allra flesta slutar jobba vid kl. 16-18.

Detta blir såklart problem för min sambo som varje beer friday sitter på jobbet till ca. Kl 23 och super. Han tar den första ölen medans han jobbar klart det sista och är sedan fast.

Jag tycker att det är fruktansvärt omoraliskt och ser vilka problem detta ställer till med för min sambo. Vill dock tillägga att han sköter sitt jobb så det går inte ut över det och är således förmodligen ingenting som företaget reflekterar över.

Nu vill jag helt enkelt veta vad jag som anhörig kan göra, förutom att prata direkt med sambon. Tacksam för hjälp!

Låter ju helt galet år 2018 i Sverige! Brukar ju vara ganska restriktivt med alkohol i jobbsammanhang numera! Okej att det bjuds till speciella tillfällen (julbord, jubileum mm) eller till kundaktiviteter (ex kundgolf)! Men att personalen bjuds som ”tradition” regelbundet verkar ju helsnurrigt! Är inte tillåtet för företaget att betala men när det gäller att anmäla är mer en bokförings- och skatteteknisk fråga! Är du säker på att det är sant? Han kanske helt enkelt går på after-work med arbetskompisar!? De flesta företag har en policy när det gäller alkohol, är ju så vanligt med problematiskt förhållande till A! Tycker ansvaret dock i första hand ligger på din sambo! Man måste ju liksom inte hälla i sig för att det bjuds! Jobbigt för dig att ha detta flera fredagar i månaden!

Btt

Detta bör väl vara en arbetsmiljöfråga.
Har aldrig heller hört talas om liknande.
Verksamhetschefen har arbetsmiljö ansvar så om denne vet om detta ligger hen risigt till.
Om man tänker på att olyckor är vanligare i samband med alkoholintag hur blir det då med försäkringsfrågor om en ellér flera sker under en sådan fredagseftermiddag ?
På vilket konto bokför man dessa kostnader ?
Personalvård ??
Kontakta verksamhetsansvarig och ifrågasätt.
Interessant att höra utfallet/ btt

För det är väl inte så att personal själva tar med öl för after work ?

Ett företag får inte längre dra kostnaden om det är enbart alkohol som serveras.
Och det är antagligen inte lagligt att servera på det vist.

Jag jobbar som barmanager och får detta till mig ibland. Då är det ofta en "chef" som diskuterar med mig
innan AW:n startar. Det brukar vara strikt 1 enhet per person som företaget vill bjuda på. (Tror dock att inget
avdrag kan göras för kostnaden - nya regler Jan 2017)
Resten brukar deltagaren få betala själv.

Om någon kom till mig och sa att jag skulle servera obegränsat med alkohol så hade jag bett
dom att välja en annan bar. Inte där jag är ansvarig. Jag är personligt ansvarig för den alkohol som serveras.
Och jag är hård :)

Den som arbetar i baren är personligen ansvarig för detta, alltså inte restaurangen.
Baren/restaurangen förlora sitt alkoholtillstånd om inte lagen efterlevs.

Jag har ansvaret och ska se till att rätt mängd serveras ut, att alkohollagen efterlevs av mina kollegor
och att man ger ett barstopp vid onykterhet.

Det är böter och kan leda till fängelsestraff att servera en berusad människa.

-----------------------------

Om det gäller att servera på jobbet, att det dukas upp, så kan det krävas tillstånd av
tillståndsmyndigheten att få servera alkohol. Det kallas servering i slutna sällskap.
Det beror dock på hur många man är och syftet med festen och hur frekvent det är.
En personalfest 1 gång om året behöver inte tillstånd. Flera gånger i månaden så skulle
jag anse och tro att det krävs.

Serveringstillstånd krävs inte om det sker vid enstaka tillfällen.
T.ex. bröllop, invigning etc.

Kolla upp med din kommun, tillståndsenheten vad som gäller.