Hej!
Jag är ny här och har letat runt lite bland trådarna för att se om jag hittar något om att vara förälder till barn som dricker för mycket. Jag har också erfarenhet av att leva med deras pappa som blev alkoholberoende under de år vi levde ihop. Han lever inte längre pga sitt missbruk, och det är mitt livs största tragedi.
Barnen vet att de har större risk att utveckla ett eget beroende och vi har pratat om det här en hel del. Nu har jag insett att de har egna problem, att åtminstone en av dem dricker i smyg och verkar ha tappat kontrollen. Jag håller på att gå sönder av oro och vanmakt. Har tagit upp det med hen, men hen har samma otroliga förmåga att ljuga och manipulera som sin pappa, och på ett sätt som gör att jag i stunden tror på hen. Sedan inser jag att jag blivit lurad igen och då vet jag inte hur jag ska orka hantera det här. Jag vet att det är hens eget ansvar, jag vet att det är hen själv som måste hitta sin vilja till förändring, men jag förstår inte hur jag ska stå ut med att detta sker. Jag har redan förlorat deras pappa, jag tänker inte leta det gå åt h-e för hen/barnen också! Vad kan jag göra????