Hej, länge sen jag var här nu. Situationen med min sons alkoholiserade pappa fortfarande besvärlig. Jag lämnar inte sonen till hans papppa eftersom han varit onykter med honom, utan har varannan helg lämnat till hans farmor som lovat meddela om pappa är onykter när han är där. Sist jag åkte dit, möttes av pappan som luktade alkohol och talade/uppförde sig påverkat. Inte stupfull, men absolut inte környkter. Jag vågar inte lämna sonen längre för att jag inte litar på att farmor skyddar sonen från att träffa sin onyktra pappa. Jag ringde familjerätten för att få råd. Hon sa lite saker offtherecord som jag undrar över, och som jag gärna vill få feedback på här
Hon sa att det ibland är bättre att inte söka ensam vårdnad/skriva umgängesavtal eftersom det då kan bli svårare att skydda barn från en missbrukande förälder? Stämmer det? Jag är rädd att pappan ska hämta på fredag, mot min vilja.
Och eftersom vi har delad vårdnad så kan inte personalen vägra om han verkar nykter. Problemet är att han har ett drickbeteende där han snabbt tömmer en flaska starksprit och tidigare varit full med sonen.
Nån som kan råda? Stämma på vårdnaden så han inte kan hämta själv? Risker med det?