Hej,

Jag har en bror som är alkoholist och har druckit väldigt länge.
Tidigare har han druckit så pass varje gång att han var blir allmänt jobbig och inte kan bete sig. Dagen efter vet inte inte riktigt vad han gjort.
Ett par gånger har det varit jag som sagt till honom att det får räcka och då har han blivit arg, satt sig i bilen med sin son och kört hem. Inte skit full men han har då varit påverkad.

Grejen är den att jag och min familj bor 30 mil ifrån mina syskon och min mor. När vi åker för att hälsa på så bor vi hos min mor och jag har sagt den sista tiden att jag vill inte ha min bror därom han ska dricka. Jag vill inte ens att han dricker 1öl. Jag vägrar vara medberoende i hans problem.

Nu den sista tiden säger dom att han inte dricker så mycket och att det då är okej. Jag vill ändå inte vara delaktig i hans drickande.

Nu har det gått så pass långt att jag snart säger upp kontakten med alla för det är ingen som förstår sig på mig.
Min fru har även vuxit upp med en alkoholiserad mamma och gillar inte heller situationen. Jag kan då tycka att man även borde kunna visa respekt till henne och be honom vara nykter den gången vi kommer för att hälsa på.

Är det fel av mig att tänka och agera som jag gör?

DetGårBättre

Tja... ni väljer ju vad ni vill göra men även den andre personen väljer ju sitt liv. Om det sen blir som så att ni inte åker dit och hälsar på så må det ju vara så det blev. Sen kan man tycka att människor i sin omgivning borde vara mer si eller så men de gör sina val och sen får en själv göra sina val.

Men att tvinga andra att leva på ett sätt som passar ert liv bättre blir åtminstone fel.

så även ni! Du kanske kan be din mor komma och hälsa på er istället? Och flytta positionerna och gränserna närmare din egen familj: istället för att förvänta dig att din bror skall vara nykter för din frus skull så välj själv bort umgänge med din bror...för din frus skull!

Bassemannen

Nu handlar det inte enbart om min frus uppväxt utan även om att jag tycker det har gått för långt och inte vill vara delaktig i det längre.

Ja det blir väl antagligen som så att jag kommer bryta kontakten med honom.

Anxiete

det känns olustigt för dej. Att köra bil när man druckit ( och dessutom med sonen i bilen) tyder ju på att hans gränser är tämligen töjbara....
Men det är nog så som de andra svarat dej , du kan bara påverka dina egna val.
Däremot så vet jag inte om du pratat med din bror när han är nykter och förklarat hur du känner ? Att du gärna vill träffa honom men att du mår inte bra av att han dricker när ni träffas. Att han dessutom kör bil påverkad....... hoppas ingen kommer i vägen för honom.....
Dina andra släktingar verkar acceptera att han dricker och det kan du inte heller påverka. Du fick ett bra förslag, be din mor hälsa på er istället!
Lycka till