Hej
Är ny här. Lever ihop med en alkolist sedan 6 år tillbaka. Det blev slut mellan oss för 3 år sedan och vi flyttade ifrån varandra pga alkoholen. Vari ifrån varandra 4 mån sedan började vi ses igen. Har nu bott ihop i snart 2,5 år. Och han har druckit i perioder även jag som medberoende. När vi dricker bråkar vi ofta. Han sköter sitt jobb men dricker öl varje kväll och på helger blir det mera. Vi har nu semester och han har varit sjuk fått medicin utskrivet pga eventuell lunginflammation. Han hämtade inte ut medicinen utan gick och köpte vin istället. Detta var för fyra dagar sen. Jag blev arg och sa att han nu måste välja antingen söka behandling eller måste vi gå ifrån varandra igen. Åkte sedan hem till mina vuxna barn och är fortfarande kvar där. Sa att han skulle ringa när han bestämt sig. Känner nu att detta är skitjobbigt. Vi har semester och bokat en resa den 21/7 till Stockholm ett par dagar. Nu vet jag inte hur jag ska göra. Ambivalent som bara den. Ska jag åka med honom och kräva att vi inte dricker utan umgås och pratar igenom allt som hänt. Känner mej maktlös vill egentligen inte lämna honom. Tacksam för råd i denna jobbiga situation.

Att bli "brädad av alkoholen.
Han har inte hört av sig vilket i sig är svar nog.
Lägg resan på hyllan och spika fast fötter och händer.
Du har gett ett ultimatum och nu har han bollen.

Jättesvårt,men det är mitt råd.

Och det är så tungt just det där att man inte har någon framförhållning! Vilka planer som helst kan gå i stöpet! Om man själv inte väljer att sopa under mattan! Ibland blir andra inblandade och man tycker det är pinsamt att avboka! Mitt ex pratade ofta om att han ville att vi skulle gifta oss! Ja absolut med den nyktre mannen men med den onyktre...Hujedamig! Bara tanken på såna planer gjorde att man fick ont i magen! Stå på dig nu och löp linan ut med ditt ultimatum! För din egen skull, för din självrespekt och sinnesro!