Min man är 61 år. Han har alltid drucket för mycket, men de sista många åren är det JÄTTEmycket.
Förr kunde han dricka mycket och ändå inte vara redlös. Tror inte, att familj och vänner förstod hur illa det egentligen var, är.
Nu blir han snabbt dinglande osv. Att han ljuger hör ju till. När jag går med hunden en timme mitt på dagen, så är det inte kul att komma hem. Vi har snart varit gifta i 40 år, och jag känner igen alla lögner, förnekelser, oskyldiga miner, osv.
Lämna honom, ja, men någonstans i mitt hjärta finns det fortfarande kännsler, dock djupare och djupare ner.
Jag är 6 år äldre.
Jag har tyvärr hängt lite med på vagnen och dricker också för mycket, men tycker ändå ha koll.
Vad skall jag göra?
Jag orkar inte ovänskap och problem, vilket nog ÄR just mitt problem.........
Min man har aldrig slagit mig, men kan bli ganska elak i talet alt efter dagen går.
Oj nu blev det mycket.
Bra om någon kan ge mig råd.

Din mans drickande har eskalerat kraftigt senaste åren. Ni har varit gifta nästan 40 år och du känner honom utan och innan. Det gör att du märker varenda nyans i hans humör och beteende. Det har gått ganska snabbt på senaste tiden, du ser att han blir ostadig snabbare och det kan räcka att du är borta en timme så är han full när du kommer tillbaka.

Han slår inte men kan bli verbalt elak, framförallt dagen efter han druckit. Du funderar på vad du vill med relationen. Det du vet säkert är att du inte vill vara ovän.

Själv har du också druckit mer och vill se till att hindra att det skulle gå längre med det så du fortsatt har koll. Det är många saker du funderar på och det hörs att du funderat länge.

Du har tagit ett modigt steg när du börjat skriva här. Bra gjort!
Vi har haft lite problem med spam senaste veckan och det kan ha bidragit till att det tagit lite extra lång tid innan du fått svar. Inläggen göms bland annat skräp.
Fint att du är här.

Varma hälsningar,

Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Rosette