Har en pappa som haft problem med alkohol i väldigt många år och har det än idag. Han började dricka när han var runt 20 år och idag är han 53 år och fortsätter.. Han blir en väldigt hemsk och elak människa när han dricker. Pga detta så har jag valt att säga upp kontakten med honom för han vägrar inse att han har ett problem. Han lever nu helt ensam och har ingen bra relation med familj eller vänner.

Han dricker runt 5-6st folköl (50cl) ungefär 4-5 gånger i veckan vilket leder till att han blir full och väldigt elak och så har det varit i flera år nu. På helger kan han även lägga till något glas vin ovanpå det. Har försökt säga åt honom att kolla upp hur kroppen mår hos en läkare men han vägrar.

Även fast jag har valt att säga upp kontakten med honom så kan jag inte hjälpa att tänka på hans hälsa lite då och då.. Jag blir ju lite fundersam på hur hans kropp egentligen mår efter alla dessa år. Det känns nästan omöjligt att det inte skulle vara något som är fel/trasigt?
Märkte av vissa förändringar med honom förra året. Han får lätt små minnesluckor så att han inte minns det vi precis pratade om eller något han sa, han har kraftiga humörsvängningar, när han sover som låter andningen tung och pipig mm. Jag sitter tyvärr många kvällar och funderar över hur långt min pappa har kvar. Borde jag vara orolig eller överreagerar jag?

Djävulsdansen

Så mitt råd är att lita på din magkänsla!
Tyvärr kan vi ju inte tvinga våra anhöriga att söka hjälp förrän det barkat käpp rätt åt helvetet.. Så tragiskt! För dom är ju inte kapabla att ta hand om sig själv..
Du skriver att han dricker folköl och blir berusad och aggressiv. Min erfarenhet är att det vi ser bara är en bråkdel av konsumtionen.. En alkoholist är listig och manipulativ. Jag vet hur svårt det är att inte bry sig om, att inte hjälpa. Jag brottas med det själv.
Hoppas allt löser sig för dig och din pappa ??