Hej.
Har en arbetskamrat som är alkoholist, tror att han är periodare. Alla på jobbet vet att han dricker, även cheferna. Han är aldrig onykter på jobbet, möjligtvis bakis ibland, men sjukskriven när han har sina perioder.

Han har inga vänner, ingen familj och har blivit av med körkortet.

Vi är inte speciellt nära, mer än att vi har jobbat lite ihop, pratar ibland och fikar ihop ibland.
I helgen har han ringt mig och pratat lite, ganska säker på att han var bra onykter, till och med idag.

Till saken hör att jag hjälper gärna människor om jag kan, jag jobbar ideellt med viss hjälp till människor. Dock har jag ingen erfarenhet av alkoholism.

Han har aldrig någonsin kontaktat mig på fritiden, är det kanske ett sätt att be om hjälp?
Vad kan jag göra?

Ska jag bara säga rätt ut till honom när vi är själva på jobbet att "Jag vet att du har problem, vill du ha hjälp?"
Jag har suttit här och försökt läsa på om alkoholproblem hela förmiddagen, men i och med att vi inte är nära alls, så vet jag inte hur jag ska bete mig?
Tacksam för tips!
/snusmumriken

markatta

Ja, jag tror att det är det bästa, fråga rakt ut och vara ärlig och rak. Tänk gärna efter noga före exakt hur mycket du är beredd att hjälpa kollegan så att det också blir tydligt vad du har för gränser så att du inte riskerar att bli medberoende eller att kollegan lägger något ansvar för nykterheten på dig.

En varning vill jag komma med och det är angående att han ringer dig onykter. Vare sig det är för att "bara prata" eller om han ringer då han mår dåligt så kan det vara en god ide' att säga att du bara vill att han ringer då han är nykter. Annars riskerar du att "underlätta" hans drickande om han har någon att ringa till för att inte känna sig ensam i fyllan eller att prata om sina problem under ett alkoholrus som bara förstärker det "tycka-synd-om-sig-själv-syndrom" som de flesta alkisar lider av och som faktiskt hindrar dem från att inse att de själva styr över sina handlingar.

Du skriver att "alla på jobbet vet att han dricker, även cheferna". Vet du om cheferna har tagit upp detta med honom? Som arbetsgivare så har man skyldighet att erbjuda stöd genom till exempel företagshälsovården.

Lycka till!

Snusmumriken

Hej Markatta.
Tack för input. Får se om han kommer till jobbet imorgon och minns att han ringt mig och i så fall hur konversationen utvecklar sig. Ja, jag vet att cheferna har tagit upp det med honom, men jag vet inte HUR. Jag har varit och pratat med personalchefen och hans närmaste chef om detta och meddelat att de är skyldiga att erbjuda stöd.

Vet dock inte hur det har gått då jag inte har rätt att veta något, men det verkar ju inte fungera i alla fall.

Ska tala om för honom att han får ringa mig när han är nykter.
Tack så mycket för svar!